בדיקת BdiCoface ליום האישה 2015: רק 6% מהמנכ"לים בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב הן נשים

שיעור משרדי עורכי הדין שבראשם עומדת אישה עלה ב-50% בתוך 4 שנים – אך עדיין עומד על 15% בלבד

 

רק 6% מהמנכ"לים בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב הן נשים – כך עולה מבדיקה מיוחדת שביצעה חברת המידע העסקי BdiCoface לרגל יום האשה ב-2015.

בין המנכ"ליות הבולטות בבורסה בתל אביב ניתן לציין את סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, ולימור גנות מנכ"לית משותפת באלון רבוע כחול.

שיעור הנשים המכהנות כיו"ר הוא נמוך עוד יותר ועומד על 3% לעומת 97% יושבי ראש גברים. בין יושבות הראש הבולטות בבורסה ניתן לציין את ליאורה עופר, יו"ר חברת מליסרון ונחמה רונן – יו"ר ממ"ן.

יש לציין כי הבדיקה נערכה עבור חברות הנסחרות בבורסה בלבד, ואיננה כוללת חברות גדולות במשק כגון תנובה או אינטל, שאינן נסחרות בבורסה בתל אביב.

ענף העסקים שבו קיים שיעור הנשים המנכ"ליות הגבוה ביותר בבורסה בתל אביב הוא ענף הפיננסים והביטוח. מבדיקת BdiCoface עולה כי כמעט חמישית מהמנכ"לים בענף זה הן נשים. מצד שני בענף הפיננסים והביטוח לא קיימת יו"ר אישה אחת.

בקצה השני של הסקאלה ניתן לציין את ענף המלונאות והתיירות שבחברות בו לא עובדת אפילו מנכ"לית אחת. עם זאת, ענף זה דווקא מוביל בשיעור הנשים העומדות בתפקיד היו"ר – והוא עומד על 14%, שיעור חריג יחסית לענפים אחרים בבורסה שבו שיעור יושבות הראש נע בין אפס לחמישה אחוזים בלבד.

תהילה ינאי, מנכ"ל משותפת בחברת BDICOFACE מציינת ש "שיעור הנשים בתפקידים בכירים מאד בקרב החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב מהווה תעודת עניות למשק בכלל ולחברות הנסחרות בפרט. מעבר לחוסר הניצול האופטימלי של משאבי הניהול בחברות, מבדיקה שערכנו גילינו שאין למנכ"לים והיו"רים הגברים יתרון על הנשים מבחינת התוצאות הכספיות, אם כבר ההיפך. חברות המשכילות למצות את מלוא פוטנציאל ההון האנושי שלהן, גם של הנשים המועסקות, הן בעלות יתרון מוּבנה, ובאופן כללי הן גם כאלו שמפגינות פתיחוּת וגמישות מחשבה שמאוד רלוונטיות להצלחה במגזר העסקי".

עם זאת, אומרת ינאי, כי "מצבן של הנשים בעולם העסקים הולך ומשתפר עם השנים, ואנחנו רואים יותר נשים תופסות עמדות בכירות בעולם העסקים. עם זאת, יש עדיין מקום לשיפור במעמד האישה בעולם העבודה. אם בוחנים את כלל תפקידי הניהול בחברות העסקיות, התמונה טובה בהרבה משנים קודמות, אך עדיין לא שוויונית לחלוטין.

מנהלות בולטות בבורסה בתל אביב:
• היי טק, טכנולוגיה וביומד (כולל השקעות) – ענת כהן דייג מנכ"לית קומפיוגן, שנית פאר צפוני מנכ"לית בבילון
• נדל"ן ובינוי – בתפקיד היו"ר מכהנות ליאורה עופר ודנה עזריאלי בחברות מליסרון וקבוצת עזריאלי בהתאמה
• תעשייה (כולל פרמצבטיקה) – עופרה שטראוס כיו"ר שטראוס גרופ, אסתר רוטר מנכ"לית משותפת בחברת קסטרו
• פיננסים וביטוח – רקפת רוסק עמינח מנכ"לית בנק לאומי, לילך אשר טופילסקי מנכ"לית בנק דיסקונט, סמדר ברבר צדיק מנכ"לית הבנק הבינלאומי
• מסחר – דבורה יצחקי יו"ר המשביר 365 החזקות, מיכאלה פוקס מנכ"לית גטר גרופ
• שרותים – אורית בנבנישתי מנכ"לית תיגבור, נחמה רונן יו"ר ממן מסופי מטען וניטול
• תקשורת ומדיה – סטלה הנדלר מנכ"לית בזק
• מלונאות ותיירות – סמדר נמרודי רינות יו"ר מלונות הכשרת הישוב

שיעור משרדי עורכי הדין שבראשם עומדת אישה עלה ב-50% בתוך 4 שנים – אך עדיין עומד על 15% בלבד

1,361 עורכי דין חדשים הצטרפו ללשכת עורכי הדין בטקס הסמכה שהתקיים בסוף שנת 2014 , שיעור הנשים המוסמכות עמד על 52% ושיעור הגברים על  48%.

אולם למרות שבשנים האחרונות שיעור עורכות הדין שנכנסות לענף גבוה ממספר הגברים הרי שבוחנים את צמרת הענף התמונה משתנה גם בבחינת הנשים שעומדות בראש משרדי עורכי הדין המובילים וגם במספר השותפות. כך עולה מבדיקה מיוחדת לקראת יום האישה, אותה עורכת חברת המידע העסקי BdiCoface.

שיעור משרדי עורכי הדין שבראשם עומדת אישה מתוך סך המשרדים המובילים בישראל זינק ב-4 השנים האחרונות ב-50%, אך עדיין הוא מסתכם כיום ב-15% בלבד.

מנתוני BdiCoface עולה עוד כי בעוד ששיעור העומדות בראשות משרד הוא 15% בלבד, שיעור השותפות במשרדים הוא כפול מכך ועומד על 30%. שיעור זה גבוה יותר משיעור שותפות של 25% מסך שהיה ב-2011,  אך עדיין איננו שוויוני מול השותפים הגברים.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BdiCoface, "שיעור הנשים הבכירות בענף עריכת הדין בישראל אמנם במגמת עלייה, אך עדיין מדובר בפער משמעותי ביותר לעומת שיעור עורכות הדין העוסקות במקצוע. במצב שבו למעלה מ- 50% מהמוסמכות במשפטים הן נשים, שיעור השותפות במשרדי עורכי הדין עומד רק על 30%".

ינאי מציינת עוד כי "ראוי היה שהפירמות הגדולות היו מוצאות דרכים לקדם עורכות דין ראויות למעמד של שותפות בהתאם לכישוריהן המקצועיים. עם זאת חשוב לציין שיעורן הנמוך של שותפות בכירות בפירמות עורכי הדין הגדולות אינו רק תופעה ישראלית. גם בארה"ב המגמה דומה, שם ב-2014 היוו הנשים 21% מהשותפים במשרדי עורכי הדין הגדולים".

נשים מובילות במשפט

בין השותפות הבכירות במשרדים המובילים בדירוג BdiCode ניתן לציין את:
• עו"ד מיה ליקוורניק ועו"ד דליה טל ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', עורכי דין.
• עו"ד נועה מי-דן ממשרד לוי, מי-דן ושות', עורכי דין.
• עו"ד טלי איתן ממשרד איתן מהולל & שדות עורכי דין ועורכי פטנטים.
• עו"ד סיגל שלימוף ממשרד גרוס אורעד שלימוף ושות'.
• ועו"ד טל דנון שנהב ממשרד שנהב ושות' עורכי דין ונוטריון.
• עו"ד רחל לויתן ועו"ד פגי שרון ממשרד לויתן, שרון ושות', עורכי דין ונוטריונים.
• עו"ד רחל בן ארי ממשרד רחל בן ארי ושות'.
• עו"ד ליאורה ביין ממשרד פרופ' ביין ושות'-משרד עורכי דין.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.