החל מינואר 2014: חישוב מס נפרד לזוגות נשואים העובדים באותו עסק

חישוב מס נפרד לזוגות נשואים העובדים באותו עסק

עד כה לפי פקודת מס הכנסה זוגות נשואים אשר עבדו באותו עסק היו כפופים לחישוב משותף לעניין תשלומי המס. כתוצאה מכך, באופן בלתי מתקבל על הדעת, הזוג היה משלם מס הכנסה גבוה יותר מזה שכל אחד בנפרד היה משלם

 

את העיוות ההיסטורי הזה במשק הישראלי הממשלה מזמן הייתה צריכה לתקן והנה זה סוף סוף קורה. ועל זה נאמר – עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

לפני מספר ימים, ועדת השרים לחקיקה בכנסת אישרה פה אחד את הצעת החוק הפרטית של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, עליה חתם יאיר לפיד בעת כניסתו לכנסת יחד עם ח"כים נוספים, המאפשרת ביטול חישוב מס מאוחד לזוגות נישואים העובדים באותו עסק. החל מראשון בינואר 2014 יוכלו בני הזוג לשלם מס בנפרד עד סכום של 170 אלף שקל בשנה ואילו החישוב יעשה רטרואקטיבי מ- 2003.

מהותה של הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה מספר 198 תשע"ד שעניינה הרחבת הזכאות לישוב מס נפרד לבני זוג, היא בכך ששני בני הזוג להם מקור הכנסה משותף (מקור הכנסה של אחד תלוי במקור של האחר), ייהנו מחישוב מס נפרד כאשר כל אחד ייהנה מחישוב אישי של נקודות המס בהתאם למדרגות המס של שכרו בתוספת נקודות הזיכוי וההטבות המגיעות לו לפי החוק. אך את מהחישוב הנפרד יוכלו ליהנות הזוגות בתנאי שקיימת נחיצות עבודת כל אחד מבני הזוג לייצר הכנסה באותו עסק ובהתאם למידת תרומתו של כל אחד מהם, וזאת כאשר עבודתם אינה מבית מגוריהם אלא ממקום עבודה קבוע והבלבדי של אותו עסק.

ביום בו הוועדה התכנסה בכנסת עשרות זוגות נשואים שעובדים באותו העסק מחו מחוץ לכנסת נגד שומות שהוציאה להם רשות המיסים והביעו תמיכה באישורה של ההצעה שתאפשר להם לחסוך אלפי שקלים בשנה ובמידה והחישוב אכן יעשה רטרואקטיבי יוכלו הזוגות לקבל לכיסם החזר של מאות אלפי שקלים ששילמו למדינה שלא בצדק.

עד כה לפי פקודת מס הכנסה זוגות נשואים אשר עבדו באותו עסק היו כפופים לחישוב משותף לעניין תשלומי המס. את חישוב המס הנפרד יכלו לקבל הזוגות שהכנסתם הייתה נמוכה מ- 50 אלף שקל בשנה. אלה שהכנסתם הייתה גבוהה מזו, היו מחויבים לבצע חישוב מס הכנסה ידי איחוד של שכרם וגביית מס הכנסה מהסכום המשותף. כתוצאה מכך, באופן בלתי מתקבל על הדעת, הזוג היה משלם מס הכנסה גבוה יותר מזה שכל אחד בנפרד היה משלם.

שר האוצר, יאיר לפיד מסר בעקבות אישורה של הצעת החוק: "אנחנו מעבירים היום מסר חשוב לבעלי העסקים הקטנים, שרבים מהם מנהלים עסק משפחתי. תיקון החקיקה הוא המשך ישיר למדיניות המציבה את האדם העובד במרכז העשייה ולתמרוץ ההשתתפות במעגל העבודה, שתוביל להגדלת הפריון במשק. אישור החוק יעצור עיוות משקי ותיק שמנע צמיחת עסקים משפחתיים, קטנים ובינוניים ברובם, המהווים את השדרה המרכזית של העולם העסקי בישראל".

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »
הודעה לעובד

הודעה לעובד

מאמר זה ידון בחובת הודעה לעובד ולמועמד לעבודה בהתאם לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002(להלן החוק).

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.