הלמ"ס: גברים בישראלים מרווחים 34% יותר מנשים

בזמן שאישה הרוויחה 7,244 שקל בחודש גבר הביא הביתה 10,953 שקל בחודש; הפער הקטן ביותר בהכנסה ברוטו לשעת עבודה הוא בקרב אלה שלמדו 16 שנים או יותר; בעשירון התחתון 67.3% מכלל המועסקים הן נשים

אי שוויין תעסוקתי בין נשים וגברים חי ובועט. על כך מצביעים הנתונים החדשים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום האישה הבינלאומי. מתנה – זו לא, אלא בעיקר נקודה למחשבה, שבמאה ה- 21 בה תנועת הפמיניזם עשתה כברת דרך ונשים כבר מזמן מבצעות את כל העבודות הגבריות ויש לומר בהצלחה רבה, אמורה להדאיג.

הנתונים של הלמ"ס מראים כי בשנת 2012 ההכנסה החודשית הממוצעת של נשים עמדה על 33.9% פחות מההכנסה של גברים. בזמן שאישה הרוויחה 7,244 שקל בחודש גבר הביא הביתה 10,953 שקל בחודש.

כן, נכון, חלק מהפער בהכנסה החודשית בין המינים נעוץ במספר שעות העבודה של נשים מול גברים: נשים 35.8 שעות וגברים 44.9 שעות אך החישוב נעשה על בסיס שעות עבודה. במידה ומחשבים נתוני השכר הממוצע בלבד הפער בין המינים עומד על 15.5% בלבד.

הפער בין גברים מצטמצם אך נורא לאט
את הנחמה היחידה יכולות הנשים למצוא בעובדה שבמהלך שני העשורים האחרונים, הפער בין המינים הצטמצם. בזמן שבשנת 1990 היה מדובר ב- 43%, בשנת 2012 זה רק 34%.

בעשירון התחתון יש יותר נשים עובדות מגברים
עוד נתון מעניין עולה מהממצאים של הלמ"ס. בשנת 2012 48.6% מכלל השכירים בישראל היו נשים ו- 51.4% גברים. אך אם מביטים לעשירון התחתון רואים ששם 67.3% מכלל המועסקים הן נשים. לעומת זאת, בעשירון העליון נשים מהוות רק 23.3%.

המשכילים מופלים פחות
הפער בין הכנסת הגברים והנשים נמצא בכל רמות ההשכלה. עם זאת, הפער הקטן ביותר בהכנסה ברוטו לשעת עבודה הוא בקרב אלה שלמדו 16 שנים או יותר – 18% בלבד. בקרב אלו שלמדו פחות מ- 16 שנה הפער עומד על 22%.

היכן נשים מרוויחות הכי הרבה והיכן הכי מעט
הלמ"ס מצביע על כמה מענפי המשק בהם נשים מרוויחות הכי הרבה וגם ענפים בהם הן מרוויחות הכי מעט. כך למשל, ההכנסה הממוצעת הגבוהה ביותר בקרב נשים היא בענף החשמל והמים – 18,491 שקל בחודש. אך כאן, הנשים המועסקות הן רק 15% מהשכירים בענף. מנגד, מההכנסה הנמוכה ביותר נהנות הנשים בענף משק הבית על ידי פרטיים – 3,722 שקל בחודש. כאן נשים מהוות 88% מהמועסקים. גם מנהלים או יותר נכון – מנהלות מרוויחות את השכר הגבוה ביותר מבין הענפים השונים – 18,021 שקל בחודש. גם כאן התמונה זהה – נשים הן 15% מכלל השכירים.

אפליית נשים בשירות הציבורי
מעבר לכך שנשים מרוויחות פחות מגברים, ובדרך כלל כשהן מבצעות את אותן התפקידים, פרסם השבוע מבקר המדינה כי במגזר הציבורי אפליית נשים היא עגומה. בזמן שבשנת 2011 שיעור הנשים בשירות הציבורי עמד על 64%, שיעורן בדרג הבכיר ביותר הוא רק 32%, בדרג השני – 36% ואילו בדרך השלישי – כ- 40%. מספרים אלה מצביעים על יחס הפוך בין שיעור הנשים בשירות הציבורי לבין הנשים המועסקות בתפקידים בכירים בשירות הציבורי.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.