הממשלה משקיעה 10 מיליארד שקל בהאצת פיתוח הצפון

האצת פיתוח הצפון

השכר הממוצע בצפון הארץ נמוך בכ- 30% מהשכר הממוצע במרכז כאשר שיעור השכירים המשתכרים שכר מינימום באזור הצפון הוא 43% לעומת 34% במרכז. שיעור האבטלה בצפון מגיע ל- 10% בזמן שבמרכז הוא עומד על 6%

עליית מחירי הדירות המתמשכת מעלה את נושא הפריפריה למרכז הבמה. בפריפריה מחכים לרוכשים מחירים הרבה יותר נמוכים מאשר במרכז הארץ, לצד היצע בהחלט מספק. מספק אם לא לוקחים בחשבון את סוגיית הפרנסה בפריפריה, שאיך לומר, לוקה בחסר. על אזור הדרום ומשבר התעסוקה החמור ממנו סובלים התושבים, שמענו לאחרונה לא מעט ולממשלה מצפה מלאכה רבה כדי לתקן את המצב ולא רק באמצעות הקמת עיר הבה"דים. בדרום. ומה עם צפון הארץ? גם שם שוק העבודה לא מפנק את התושבים, שבסופו של דבר מחליטים להגר לאזורים טובים יותר. דווקא לבעיה זו לממשלה כבר יש פתרון.

לפני מספר ימים אישרה הממשלה את התוכנית של משרד הכלכלה להאצת פיתוח הצפון, אשר גובשה על רקע בעיות תעסוקה קשות בצפון הארץ והגירה שלילית. עלותה של התוכנית, אותה יזם שר הכלכלה אריה דרעי, מוערך בכ- 10 מיליארד שקל על פני 5 שנים.

על פי הנתונים שהציג שר הכלכלה, בעשור האחרון כ- 25 אלף איש עזבו את אזור הצפון, בעיקר בשל קושי להשתכר. הכוונה היא לאזור הצפון בקו שבין חיפה לבית שאן. על סמך הנתונים השונים, אזור זה סובל משיעורי עוני ואבטלה מהגבוהים במדינה. כתוצאה מכך עולה הסיכון להחרפת פערים כלכליים והגירה שלילית בקרב צעירים. כך למשל, השכר הממוצע בצפון הארץ נמוך בכ- 30% מהשכר הממוצע במרכז כאשר שיעור השכירים המשתכרים שכר מינימום באזור הצפון הוא 43% לעומת 34% במרכז. שיעור האבטלה בצפון מגיע ל- 10% בזמן שבמרכז הוא עומד על 6%.

התוכנית החדשה של משרד הכלכלה להאצת הצפון תפעל לשיפור מספר מרכיבים:
• שדרוג משמעתי של התשתיות כולל דרכים, נמל ימי ושדה תעופה בינלאומי
• (כולל הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, העמקת נמל חיפה, הארכת כביש 6 ועוד)
• יצירת אשכולות תעסוקה על סמך היתרון היחסי של האזור (פיתוח מרכזי רפואה וביוטכנולוגיה לצד מתחם בית החולים רמב"ם, פיתוח ושיפור אתרי תיירות וכו')
• משיכת חברות עוגן רב לאומיות להקמת מפעלי ייצור בגליל
• האצת שילוב חדשנות בתעשייה שאינה היי-טק תוך אפשרות להסבות מקצועיות רלוונטיות
• שיפור מקומות עבודה תוך מטרה להגדלת השכר החודשי
• הגדלת פריון
• אינטגרציה בין יהודים לערבים
• חיזוק עסקים קטנים ובינוניים
• קידום פרויקטים גדולים למגורים
• העברת מרכזי התחזוקה של צה"ל צפונה (יצירת 4,000 מקומות עבודה ישירים)

לפי התוכנית עד שנת 2025 יצטרפו 160 אלף אזרחים לשוק העבודה באזור הצפון.
את עבודת המטה יובילו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הכלכלה, בלווי הממונה על התקציבים במשרד האוצר. ועדת שרים שתוקם תגבש תוך חצי שנה את פרטי התוכנית. משרד הכלכלה יקיים שולחנות עגולים עם נציגים מהאזור ומהמגזר העסקי.

שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, אריה דרעי, מסר בתגובה: "אזור הצפון נמצא כבר שנים בנחיתות לא רק מול המרכז, אלא גם לעומת אזור הדרום שמושקעים בו עשרות מיליארדי שקלים בכל התחומים, בעיקר סביב פרויקט צה"ל עולה לנגב. לעומתו, באזור הצפון האבטלה גבוהה לעומת שאר אזורי הארץ, יש הגירה שלילית גדולה, העוני גדול יותר, התחלואה גבוהה יותר והשכר נמוך יותר. לכן, נוציא בקרוב לפועל תוכנית לפיתוח הצפון בהובלת משרד הכלכלה ובשיתוף שאר משרדי הממשלה, בכללם כמובן משרדי הנוסף לפיתוח הנגב והגליל. הצפון ייראה בעוד כמה שנים אחרת, ובעזרת כל משרדי הממשלה הוא ישודרג בכל התחומים".

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.