העובדת פוטרה אך יומיים לפני תום הודעה מוקדמת התחילה טיפולי פוריות ודרשה פיצוי

תיקון 45 לחוק עבודת נשים, מיום 4.2.2010 , קובע כי על המעסיקים חל איסור לפטר עובדת אשר עוברת טיפולי פוריות וזאת מהחודש השישי להעסקתה במקום העבודה

סעיף 9 לחוק עבודת נשים אוסר לפטר עובדת הרה מהחודש השישי להעסקתה במקום העבודה,  אלא אם המעסיק מקבל על כך אישור מיוחד ממשרד הכלכלה. ומה אומר החוק לגבי נשים שעוברות טיפולי פוריות? האם אותן מותר לפטר במהלך הטיפולים?

תיקון 45 לחוק עבודת נשים, מיום 4.2.2010 , קובע כי על המעסיקים חל איסור לפטר עובדת אשר עוברת טיפולי פוריות וזאת מהחודש השישי להעסקתה במקום העבודה. האיסור תקף לתקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת הטיפולים. תקופת ההיעדרות של העובדת במקום בו נהוג שבוע עבודה של 5 ימים לא תעלה על 16 ימים ובמקום בו נהוג שבוע עבודה של 6 ימים – לא תעלה על 20 ימים. במידה והמעסיק מחליט לפטר עובדת שטרם השלימה 6 חודשי עבודה, עליה להודיע למעסיק על תחילת הטיפולים לא יאוחר מ-3 ימי עבודה ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים.

זה בערך מה שקרה לגברת א' שבשנת 2009 החלה לעבוד בחברת "מסלול חכם" כמנהלת תחום מחקר ולקוח סמוי. כבר בחודשים הראשונים לעבודתה החברה הביעה חוסר שביעות רצון מתפקודה של העובדת. העובדת המשיכה לעבוד אך בסופו של דבר, פחות מחצי שנה ממועד תחילת העסקתה, החליטה ההנהלה לפטר את העובדת. היא קיבלה הודעה מוקדמת של כחודש ימים למרות שעל פי חוק הייתה זכאית להודעה מוקדמת פחותה מזו.

יומיים לפני תום תקופת ההודעה המוקדמת הודיעה העובדת להנהלה על תחילת טיפולי פוריות בתקווה שהיא תוחזר לחברה עקב האיסור לפטר נשים בזמן טיפולי פוריות. אך ההנהלה לא קיבלה אותה בחזרה.

העובדת הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בה טענה כי פיטוריה נעשו בניגוד לחוק. על כך היא דרשה פיצויי פיטורים שלא כדין ופיצוי על עוגמת נפש בגובה של 5 משכורות בתוספת פיצוי עונשי בשיעור של 150% מהשכר ועוד 50 אלף שקל.

בתגובה טענו הנתבעים כי פיטורי העובדת נעשו ללא קשר לטיפולי הפוריות שלה אלא בשל אי שביעות רצון מתפקודה המקצועי. הם אף ציינו כי הודיעו לה על פיטוריה בטרם היא הודיעה לחברה על תחילת טיפולי הפוריות.

השופטת דגית ויסמן, קיבלה את טענות הנתבעים. היא השתכנעה כי הפיטורים נעשו במועד בו עוד לא חל על התובעת חוק הגנה על נשים בזמן טיפולי פוריות וזאת משום שלא השלימה 6 חודשי עבודה. פיטוריה היו אמורים להיכנס לתוקפם עם סיום תקופת ההודעה המוקדמת אך זו הייתה ארוכה מאשר מחייב החוק.

עם זאת, לדבריה של השופטת, מאחר והעובדת בכל זאת עברה טיפולי פוריות על המעסיק הייתה מוטלת חובה לקבל היתר לפיטוריה ממשרד הכלכלה. לכן היא כן זכאית לפיצויים אך לא בגובה שהיא דורשת.

בסופו של דבר פסקה השופטת שהתובעת זכאית לפיצויים בסך 24,500 שקל בגין פיטורים ללא היתר בתקופת טיפולי פוריות ועוד 6,186 שקל עבור יתר זכויות סוציאליות.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.