פיטורי אישה בהריון: העובדת שפוטרה על רקע הריונה, הקליטה את השיחה וזכתה בפיצוי בגין אפליה

פיטורי אישה בהריון

התובעת למעשה לא ידעה שמדובר בשיחת שימוע לפני פיטורים והיא לא קיבלה הזדמנות להגיב בהתאם. העובדת הקליטה את השיחות הללו ומאוחר יותר תמללה והגישה כראיה לבית הדין

 

מתנה (מתי) פרסו התקבלה בספטמבר 2011 למשרת מזכירה, בעמותת "בית אל זכרון יעקב". בחודש דצמבר היא הודיעה למנהל הישיר שלה שנכנסה להריון. חמישה ימים לאחר מכן היא קיבלה מכתב פיטורים.

באפריל 2012 העובדת המפוטרת הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בגין אפליה על רגע אי שיוון הזדמנויות בעבודה וכן בגין אי עריכת שימוע לפני פיטורים. התובעת ביקשה פיצוי בסך 80 אלף שקל בגין אפליה ועוד 15 אלף שקל בגין היעדר שימוע.

לטענת התובעת, היא פוטרה בצורה לא חוקית וזאת אך ורק על רקע הריונה משום שבשלושת החודשים של העסקתה במקום היא לא קיבלה תלונה על תפקודה המקצועי. הפיטורים נפלו עליה בהפתעה מבלי שניתנה לה הזדמנות להיערך לכך בהתאם, במיוחד בתקופת ההיריון בו היא הייתה זקוקה להכנסה שוטפת.

העמותה הנתבעת הכחישה את טענות התובעת. לדבריהם של המנהלים לפיטורים של העובדת לא היה שום קשר להריונה. למעשה העובדת פוטרה עם תום תקופת הניסיון בתפקיד, שממילא היה תפקיד זמני בחברה. מכיוון שהעובדת סירבה לקבל תפקיד חלופי, נאלצה ההנהלה לפטרה, אך כמובן לאחר שתי שיחות שימוע שנערכו לה בהתאם לחוק.

אכן, בין העובדת למנהלה הישיר התנהלו שתי שיחות. אך הן התקיימו מייד לאחר שהודיעה לו על הריונה. התובעת למעשה לא ידעה שמדובר בשיחת שימוע לפני פיטורים והיא לא קיבלה הזדמנות להגיב בהתאם. העובדת הקליטה את השיחות הללו ומאוחר יותר תמללה והגישה כראיה לבית הדין.

מהשיחות עולה בבירור כי סיבת הפיטורים של העובדת אכן נובעת מהריונה. "המשמעות של הריון בעצם שינתה את הדברים", "הסטטוס הזה הוא הפך להיות בעייתי", כך התבטא המנהל. עוד הוא אמר לעובדת כי היא "אלופה" במחשבים וטיפלה במספר נושאים בצורה יוצאת מן הכלל.

על רקע כל הראיות והעדויות, השתכנע השופט ד"ר טל גולן, כי סיבת הפיטורים היא אכן אפליה על רקע הריון ולא חוסר שביעות רצונו של המנהל מתפקודה המקצועי של העובדת. מה גם, סמיכות האירועים (הודעה על הריון ופיטורים) "יוצרים זיקה מאוד מובהקת בין ההריון ובין מעשה הפיטורים", לדבריו של השופט.

בסופו של דבר פסק השופטת לטובת התובעת פיצוי בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה בסך 35 אלף שקל, פלוס 3,000 שקל בגין אי עריכת שימוע ועוד 7,000 שקל הוצאות מפשט ושכ"ט עו"ד.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.