העסקת פליטים מאוקראינה בעבודה בישראל

אם מותר או אסור להעסיק פליטים או יותר נכון נתינים מאוקראינה בישראל אשר הגיעו לישראל בשל מלחמה באוקראינה. שאלה נפוצה בקרב מעסיקים בישראל בימים אלה וננסה להשיב לסוגיה זו בתחום דיני עבודה.

ראשית כל, צריך לדעת כי הפליט זה "סטטוס משפטי" ומקבלים אותו לעיתים רחוקות ולפי תנאים שנקבעו בחוק.

נכון להיום, חודש מרץ 2022 רוב רובם של אזרחים שהגיעו מאוקראינה ונכנסו לישראל על-פי אשרת כניסה מסוג ב/2 לתקופה של עד 3 חודשים – אינם נחשבים "פליטים" כהגדרתם בחוק וכתוצאה מכך, אינם רשאים לעבוד בישראל ואסור למעסיקים לקלוט אותם בעבודה ולהעסיק אותם בתשלום או ללא תשלום !!  קרי, ‏העסקת פליטים מאוקראינה בעבודה בישראל – אסורה.

דהיינו, תיירים שהגיעו לישראל וברשותם ויזה מסוג ב'/2 מסוג  אינם רשאים לעבוד בישראל ואסור למעסיקים להעסיק את האנשים  האלו כל עוד לא שינו את הסטטוס שלהם בישראל. זאת, להבדיל ממבקשי מקלט או של עובדים זרים אשר נכנסו לישראל על-פי אשרת כניסה מסוג ב'/1 ואשר רשאים לעבוד בישראל בעבודות בסיעוד, בחקלאות, בנייה ומלונאות לאחר שהמעסיקים קיבול היתר מראש להעסיק עובדים בענפים אלה.

על כן,  כל עוד לא שונה הסטטוס של נתינים אזרחיים מאוקראינה – אסור להעסיק אותם בישראל. רק הפליט אשר הוכר ע"י משרד הפנים וקבל סטטוס רשמי על כך זכאי לעבוד בישראל או שהוא נמצא בתהליך קבלת ‏תהליך קבלת סטאטוס פליט.

כאן חשוב לציין, כי ישנם עובדים מועסקים בענף הייטק והם תושבים ואזרחים של אוקראינה ומשלמים מיסים שם אז, בנסיבות מסוימות אפשר לערוך איתם חוזה עבודה כפרילנסר או כקבלן משנה ולהשתמש בשירותיכם בתשלום ללא קשר למעמד שלהם בישראל. בכל מקרים אחרים, העסקת פליטים מאוקראינה בעבודה בישראל – אסורה.

במידה ויש לכם שאלות נוספות הקשורות לדיני עבודה כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה מומלץ בעל ניסיון בתחום זה, משרדינו מתמחה בתחום זה וישמח לעמוד לשירותכם.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
בודק שכר עבודה

אישור בודק שכר

מתן אישור בודק שכר למעסיקים, חברות ובעלי עסקים לפי דרישת משרד העבודה בטרם נקיטת הליכים מנהליים ו/או פליליים. בדרך כלל, אישור בודק

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.