חג הפסח – מה הזכויות שלכם בערב החג ובחול המועד?

חג הפסח בא עלינו לטובה ואתם שואלים: "ומה עם הזכויות שלי במקום העבודה"? בצדק, אתם צריכים ואפילו חייבים לדעת מה באמת מגיע לכם ומה אסור למעסיק לעשות. לכן אספנו כמה מההיבטים המרכזיים הנוגעים לזכויות העובדים בערב החג ובמהלך חול המועד

חג הפסח חל ביום שישי – מה זה אומר?
השנה חג הפסח חל על יום שישי ושבת. צו הרחבה המתייחס למקרים מסוג זה קובע כי העובד אינו זכאי לתשלום דמי חג.

כמה שעות עובדים בערב החג?
מקומות עבודה בהם נהוג לעבוד 6 ימים בשבוע, יום עבודה בערב החג יהיה בן 7 שעות.
מקומות עבודה בהם נהוג לעבוד 5 ימים בשבוע, יום עבודה בערב החג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות או 7 שעות בתשלום של 8 שעות.

עבודה בחג הפסח
כמו בכל חג אחר, גם בחג הפסח, יש מי שחייב או מעדיף לעבוד. החוק קובע כי על העובד ביום חג חלות הוראות עבודה במנוחה שבועית והמעסיק יהיה חייב לשלם לו לפחות 150% משכרו. במידה שחל על העובד או על המעביד הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי הקובעים תשלום גבוה מזה, יחויב המעביד בתשלום שיעור הגמול האמור.

עבודה בחול המועד הפסח
החוק הישראלי אינו מתייחס לסוגיית העבודה בחול המועד. לכן, על פי חוק, יש לראות בימי חול המועד ימי עבודה רגילים. אך ישנם הסכמים קיבוציים מסוימים וצווי הרחבה אשר קובעים יום עבודה מקוצר בחול המועד. כמו כן, בארגונים רבים, גם ללא הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה, נהוג לעבוד בימי חול מספר שעות נמוך מימי עבודה רגילים במהלך השנה.

חופשה בערב החג ובחול המועד
עובד אשר מעוניין לקבל חופשה בערב חג הפסח או בחול המועד יכול לעשות זאת בתיאום עם מעסיקו. דינו של יום חופש כזה יהיה דינו של יום חופשה מלא בהתאם לחוק חופשה שנתית ובהתאם למכסת ימי החופש לה זכאי העובד לפי הוותק שצבר, הסכמים קיבוציים או צו הרחבה להם הוא כפוף.

חופשה מרוכזת בחול המועד
בארגונים רבים, וזאת בין היתר בשל ענייני התייעלות, נהוג להוציא עובדים לחופשה מרוכזת או כפי שהיא מכונה – חופשה כפויה. המעביד רשאי להחליט בעצמו על מהלך זה שיאפשר לו לסגור את המקום בערב החג ובחול המועד ואילו העובדים ישהו בחופשה שנתית המגיעה להם על פי חוק. במקרים כאלה המעסיק חייב למלא אחר שני הקריטריונים הבאים:

• אם מספר ימי החופשה  המרוכזת הוא 7 ימים לפחות, על המעביד להודיע לעובדיו על החופשה המרוכזת שבועיים מראש לפחות.
• לעובד יש מספיק ימי חופשה שעומדים לזכותו וזאת משום שלמעביד אסור להוציא עובד לחופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים. אם לעובד אין די ימי חופשה יהיה מחויב המעביד לשלם לו תשלום מלא עבור ימי החופשה המרוכזת.

ימי מחלה בחג ובחול המועד
ימי מחלה בערב חג ובחול המועד דינם ככל ימי מחלה במהלך השנה. בכל שנה מגיע לעובד 18 ימי מחלה (1.5 ימים בחודש) כאשר לא ניתן לצבור יותר מ- 90 ימים. בעבור היום הראשון העובד לא מקבל שכר, ביום השני והשלישי הוא מקבל 50% משכרו ומהיום הרביעי ואילך – יהיה זכאי העובד לתשלום מלא.

שי לעובד
החוק הישראלי אינו מחייב את המעסיק לתת לעובדיו מתנות חג. עם זאת, במרבית הארגונים כן נהוג לחלק לעובדים שי לחג. ישנו הסכם קיבוצי וצווי הרחבה מסוימים שכן מחייבים את המעסיקים במתן שי לחג. כך למשל, בענף השמירה והאבטחה המעסיקים מחויבים לתת לעובדיהם שי כספי בערב ראש השנה ובערב פסח וזאת בסך 212.5 שקל בכל פעם. אסור למעסיק בענף זה להעניק שי שאינו תשלום כספי, גם אם שוויו גבוה יותר. כנ"ל לגבי עובדי קבלן בענף הניקיון. יש לזכור כי שי לחג נחשב ל"טובת הנאה" לפקודת מס הכנסה אשר חייבת כולה במס. המעסיק יהיה חייב לזקוף את שווי המתנה מהשקל הראשון.

חג שמח!

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.