יום הבחירות – מי עובד ומי לא, כמה כסף מקבלים?

יום הבחירות

על פי חוק יסוד הכנסת, יום הבחירות הוא יום שבתון למעט אותם עובדים המועסקים בשירותי תחבורה ושאר שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות

אחת לארבע שנים, כפי שזה קורה בדרך כלל וכפי שזה לא קרה בממשלה אחרונה, לרשימת חגי ישראל מתווסף עוד יום – יום הבחירות. במובן מסוים זה בהחלט יום חג בו לכל אזרח יש זכות לממש את דעותיו הדמוקרטיות ולהשפיע על סדר היום הציבורי. במובן אחר, פרקטי יותר, מדובר ביום שבתון עליו מגיע לעובד תשלום כספי מלא. אך לא לכל עובד מגיע תשלום ולא לכל עובד מגיע יום חופש. למי כן ולמי לא? מי חייב לעבוד ביום הבחירות ב- 17 למארס וכמה כסף הוא צריך לקבל? הנה כל התשובות.

יום בחירות – יום שבתון
על פי חוק יסוד הכנסת, יום הבחירות הוא יום שבתון למעט אותם עובדים המועסקים בשירותי תחבורה ושאר שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות. עובד אשר עבד אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה לא פחות מ- 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות וכן עובד אשר עבד בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לא פחות מ- 14 ימים מתוך החודש שלפני יום הבחירות – יהיה זכאי לשכר בעבור יום הבחירות . שעות השבתון הן בין שעות פתיחת הקלפיות 07:00-22:00. המעסיקים אינם יכולים לחייב את העובדים לעבוד ביום זה אך אין מניע כי העובד יעבוד מרצונו החופשי אם יקבל כזו הצעה ויהיה מעוניין.

מי חייב לעבוד ביום הבחירות?
סעיף 10 לחוק יסוד וסעיף 71 א' לחוק הבחירות לכנסת התשכ"ט 1969, קובע את סוגי השירותים הציבוריים אשר יפעלו כסדרם ולעובדים תוענק אפשרות וזמן להצביע בקלפי שלהם:

1. שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק.
2. בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים.
3. מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות.
4. שירותי התקשורת.
5. מפעלי מים וחשמל.
6. אספקת דלק והעברתו.
7. תיאטרונים, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים.
8. עיתונות, רדיו וטלוויזיה.
9. הובלת לחם, פירות, ירקות, ותוצרת חלב, ביום הבחירות עד השעה 11:00 לפני הצהריים.
10. חנויות לממכר מזון בין השעות 06:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים (עד 6 שעות).
11. אפיית לחם וייצור מוצרי חלב.
12. כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם.
13. שירותי קבורה
14. שירותים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

מה גובה השכר שמשלמים ביום הבחירות?
החוק מחייב את המעסיקים ביום שבתון של יום הבחירות, לשלם לעובדים שכר בשיעור של 200% או שכר רגיל בתוספת שעות חופשה חלף שעות העבודה בפועל ביום הבחירות. כמו כן, לכל עובד קיימת אפשרות לסכם עם המעסיק על שכר גבוה יותר.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.