מדרגות מס – על מה ולמה?

מדרגות מס

כולנו שמענו בעבר את המונח מדרגות מס פעם אחר פעם, אבל מה הוא בעצם אומר? אנשים רבים לוקים בחוסר ידע משמעותי כשמדובר על מדרגות מס הכנסה על אף שמדובר בכלי משמעותי הקובע את שווי מס ההכנסה שלהם. כשמדובר במיסוי בפרט ובתנאי העסקה בכלל, חשוב מאוד להיוודע לנושא כדי לוודא שזכויותיכם אינן נפגעות. במאמר הבא נסביר מעט על מדרגות מס, כיצד מחשבים אותן ולמי הן רלוונטיות.

אז מהן בכלל מדרגות מס?

בפשטות, מדובר בכלי לחישוב בצורה שיטתית וגורפת את שווי המס ששכיר נדרש לשלם ביחס להכנסתו. המונח "מדרגות" מהווה את הרעיון הפרוגרסיבי שעל פיו פועלת שיטת המיסוי, כך שככל שהכנסתו של אדם עולה, כך שיעור המס שיוטל עליו יעלה גם הוא. מטרת המדינה בהטלת חישוב זה היא לייצר חלוקה שוויונית יחסית במס ההכנסה ולהקל על השכבות החלשות. על כן, מדרגות המס בנויות באופן ישיר לגובה ההכנסה.

אז איך זה עובד?

הכנסת כל שכיר בישראל החייבת במס, לאחר ניכויים, קיזוזי ופטורים מחולקת לשכבות. על כל שכבה, או מדרגת מס, לשלם מס בשיעור אחר. שיעורי מדרגות המס אינם קבועים ומשתנים משנה לשנה בהתאם לשינויים במשק, שינויים במדדי המחירים לצרכן, אחוז האבטלה, פערי הכנסה ופרמטרים נוספים. זאת, כדי לשמר את הסטטוס קוו שבו ככל שאדם מרוויח פחות, כך אחוז המס המוטל עליו קטן.

חשוב לציין כי המדינה מבחינה בין הכנסה שמקורה מיגיעה אישית, כלומר מעבודה בפועל, לבין הכנסה שמקורה אחר, כמו למשל דמי שכירות לדירה. מדרגות המס שונות בין שני סוגי ההכנסה. יתרה מכך, חברות משלמות מס קבוע, ואילו פרטים משלמים מס משתנה בהתאם למדרגה המתאימה.

נקודות זכות

ואולם, מדרגות המס הן לא הסכום הסופי שחייב השכיר לשלם, אלא רק סכום ראשוני. בהתאם לנקודות הזכות שאליו זכאי השכיר, מופחתים זיכויים למיניהם. ככל שיש יותר נקודות זיכוי, כך חישוב המס יהיה נמוך יותר. הייתם חושבים שהמדינה או המעסיק מנקים את נקודות הזכות באופן אוטומטי. אולם, בביורוקרטיה כמו בביורוקרטיה, חישוב לא נכון של נקודות הזכויות מובילה אלפי שכירים לתשלום עודף של מס הכנסה. כך למשל, כל אישה עובדת מקבלת 0.5 נקודת זכות. הורים לילד אוטיסט או לילד בוגר בעל מגבלה זכאים גם הם להפחתת מס. אז איך בודקים? מחשבון אתר רשות המסים יכול לעזור לכם לבדוק לכמה נקודות אתם זכאים, וכמה מס אתם באמת צריכים לשלם.

 

גובה מדרגות מס הכנסה

בשנים האחרונות קיימת מגמה בולטת במדינת ישראל של הפחתה משמעותית של שיעורי המס. חשוב להתעדכן מדי שנה במדרגות המס, שמשתנות ובדרך כלל הולכות ופותות. כך או כך חשוב לעמוד על ההבדל: סכום הכנסה שנתית של כ-60 אלף שקל ברוטו ישלם בדרך כלל 10% מס, פלוס מינוס. זאת, לעומת מכניסים של מאות אלפי שקלים בשנה, שעשויים לשלם יותר מ-40%.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.