מה זה עלות מעביד?

מה זה עלות מעביד?

עולם העובד – מעביד, הוא עולם מורכב, מסועף שלעתים לא קל להבינו, לא לעובד ולא למעביד, פה נכנסים הרבה פעמים לתמונה אנשי מקצוע, הלא הם רואי חשבון, עו״ד, יועצים וכו.. נכון העולם הזה מורכב אבל ישנם מספר מרכיבים בסיסיים כאשר מדובר בעלות מעביד שכדאי להבינם.

לפני שמתחיל ונבין מה הם המרכיבים, נבין מה המשמעות של עלות מעביד, ובכן מדובר במחיר שהמעביד צריך לשלם עבור שכיר, עובד חדש, או במילים אחרות כמה עובד חדש עולה לבית עסק נתון.
צריך לקחת בחשבון לעלות מעביד נתונים שנלקחים לרוב מהברוטו של שכר העובד, נתונים כמו עלות מס הכנסה, פנסיה, פיצויים, נסיעות, ביטוח לאומי, קרן השתלמות ועוד..

ביטוח לאומי

תשלום חובה המשולם למדינה כדי להגן על העובד כלכלית בעת הצורך, בין אם מדובר באבטלה, עוני, מחלות, תשלומי פנסיה לאחר הפרישה ועוד.. התשלום מתחלק בין העובד והמעביד, הנתונים העכשווים הם שעד 60 אחוז מהשכר הממוצע במשק 5,944 שקלים המעסיק ישלם 3.45 אחוז ואילו העובד 0.40 אחוז, 3.85 אחוז בסך הכל, צריך לקחת בחשבון שנתונים עלולים להשתנות מתקופה לתקופה. את התשלומים חובתו של המעסיק להעביר לביטוח לאומי.

הפרשה לפנסיה

פנסיית חובה היא פנסיית המינימום הנכללת בעלות המעביד היות והוא משלם אותה למדינה יחד עם העובד, שיעור ההפרשה מצוין באחוזים והוא נמדד בהתאם לשכרו של העובד. הסיבה לפנסיה חובה היא להבטיח לעובדים השכירים קצבה חודשית בגיל פרישה.
התשלום לקרנות הפנסיה ישולם ע״י המעביד והוא מחולק ע״ כך שהעובד משלם 6 אחוז מהמשכורת בעוד המעביד משלם 6.5 אחוזים מכלל הברוטו. כאמור אחוז התשלומים יכול להשתנות.

פיצויים

אם העובד פוטר לאחר שנת עבודה רצופה בבית עסק נתון, הוא זכאי לפיצויים מטעם המעביד, התשלום נעשה ע״פ המשכורת החודשית כלומר העובד יקבל משכורת חודשית כפול השנים שעבד בעסק. כמובן שגם כאן ישנם סעיפים שונים כמו משכורות שונות מחודש לחודש, עובדים עונתיים כחקלאים ועוד ועוד.

נסיעות

עוד מרכיב בפורמולה שנקראת עלות מעביד, הוא תשלום נסיעות. שכיר זכאי להחזר נסיעות בכל יום אשר הגיע למקום עבודתו הן בתחבורה ציבורית והן בפרטית, למעט כאשר הגיע עם המעביד למקום העבודה, הסכום על החזר הכספי עומד 22.60 ליום.

קרנות השתלמות

בעבר קרנות השתלמות נועדו ללימודים וכנסים מקצועיים בדרך כלל הנוגעים למסגרת העבודה, כיום קרנות השתלמות הן בגדר חיסכון לטווח בינוני הפטור ממס, שימו לב, לא כל מעביד מחויב בתשלום זה, בדרך כלל מדובר בעובדי ניקיון ותחזוקה, אבטחה, עובדי הוראה, עובדי קבלן וכיוצ״ב.

לסיכום

אלו רק דוגמאות בודדות מופשטות לגבי עלות מעביד. שכר עובדים הוא עולם ומלואו של חוקים, הטבות, זכויות וחובות הן למעביד והן לשכיר. כדי להבין יותר לעומק את המורכבות של הנושא, את הסעיפים ואת החוקים מומלץ בחום להתייעץ עם אנשי מקצוע.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.