מחקר של משרד הכלכלה: 30% מהעובדים השכירים בישראל נחשפו להתעמרות משמעותית בעבודה

התעמרות משמעותית בעבודה

ברוב המקרים התעמרות מתרחשת כלפי עובדים שכירים גברים, צעירים וצעירות בגילאי 18-34, בעלי שכר נמוך, בארגונים גדולים. מרבית המקרים מתרחשים במגזר הפרטי אך הם קורים לא מעט גם במגזר הציבורי

תמונת מצב לא נעימה מצטיירת מהממצאים החדשים שפרסם לאחרונה משרד הכלכלה. במשרד ערכו במהלך השנים האחרונות מחקר הבא לבחון את תרבות העבודה בישראל. המחקר מצא כי אחד מכל שלושה שכירים בארץ נחשפו להתעמרות משמעותית במקום עבודתם. כל עובד שני ספג התעללות רגשית או מילולית. לא רק מהמנהלים שלהם אלא גם מלקוחות ועמיתיהם. רוב המקרים מתרחשים בארגונים עסקיים גדולים, כלפי בעלי שכר נמוך בגילאי 18-34.

אז מה בעצם מצא המחקר?
המחקר נערך על סמך סקרים ועבודות מחקר שנאספו בשנים האחרונות. הוא בחן מספר רב של שאלות ודירג לפי סולם ההתעמרות, וכן בחן את מקור ההתעמרות. הוא הגדיר בצורה רחבה כי "התעמרות בעבדה" היא התעללות מילולית או רגשית ואילו העובדים עצמם הגדירו אותה כהתנהגות פוגעת או פוגענית.

30% מהשכירים בישראל נחשפו להתעמרות משמעותית במקום עבודתם וזאת על ידי מנהלים, עמיתים ולקוחות.

55.4% מהשכירים דיווחו כי חוו התעמרות לפחות פעם אחת מנהלים, עמיתים או לקוחות. 12% נפגעו מהתעמרות לעיתים תכופות יותר.

ברוב המקרים ההתעמרות הגיע מצד המנהלים כלפי עובדיהם, פחות מצד העמיתים או הלקוחות.

2.3% מהעובדים נחשפו להתעמרות מצד מנהלים, לקוחות ועמיתים. 6.3% נחשפו בו בעת הן להתעמרות מצד עמיתים לעבודה והן מצד לקוחות. קרוב ל-22% נחשפו להתעמרות של מנהלים, כ-17% מצד עמיתים במקום העבודה וכ-12% מצד לקוחות וספקים.

ברוב המקרים התעמרות מתרחשת כלפי עובדים שכירים גברים, צעירים וצעירות בגילאי 18-34, בעלי שכר נמוך, בארגונים גדולים. מרבית המקרים מתרחשים במגזר הפרטי אך הם קורים לא מעט גם במגזר הציבורי.

51.6% מהעובדים אשר התלוננו על התעמרות, דיווחו כי מקרה זה פגע במוטיבציה שלהם לעבוד. 14% אף ציינו כי זוהי הסיבה העיקרית בגללה הם מגיעים לעבודה באיחור.

בתגובה לפרסום הנתונים אמר שר הכלכלה אריה דרעי: "התורה מצווה לשמור על כבוד האדם – התעמרות בעובד גם מנוגדת לתורה ופוגעת בכבודו, אבל גם פוגעת באופן ממשי ביכולתו של העובד לתפקד וליצור במהלך יום העבודה ולכך יש השלכות ופגיעה גם במעסיק". השר דרעי אמר את דברים בכנסת, בדיון שערכה אתמול (ד', 24.6) חברת הכנסת מרב מיכאלי בנושא התעמרות בעובדים במקום העבודה. השר דרעי הוסיף כי "משרד הכלכלה, בראשותי, יעשה כל שניתן כדי לטפל בתופעה זו ואני שותף אמיתי של כל מי שיפעל לטיפול בנושא".

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.