מסתמן: המעסיקים יחויבו לשלם לעובדים שכר על כל שעת כוננות

המעסיקים יחויבו לשלם לעובדים שכר על כל שעת כוננות

כוננות החינם של העובדים היא ניצול ציני של חוסר האונים שלהם מול כוחם של המעסיקים", אמר בתגובה ח"כ שטבון שיזם את ההצעה

 

בישראל עובדים הרבה יותר משאר מדינות ה- OECD אך מרוויחים הרבה פחות. זו עובדה. הדו"ח של OECD שפורסם בסוף 2013 חשף כי בממוצע השנתי עבדו השכירים הישראלים ב- 2012 – 1,920 שעות, הבאים לידי ביטוי בעלייה של כ- 7% לעומת 1990 אז הם עבדו 1,800 שעות. ברוב מדינות ה- OECD נצפתה מגמה הפוכה כאשר מספר השעות דווקא ירד בשיעור של 8% ועמד ב- 2012 על 1,765 שעות שנתיות. לשם השוואה, בגרמניה עובדים השכירים רק 1,400 שעות וההולנדים 1,381 שעות. מקומם? בהחלט! במיוחד כשלא מעט שכירים משקיעים את כל נשמתם במקום העבודה שלהם ובסוף החודש מבינים שעבדו הרבה מאוד בשביל קצת מאוד.

שעות המתנה
לתקן את המצב העגום הזה לא יהיה פשוט והדרך תהיה ארוכה למדי. אך להתחיל חייבים וזו הסיבה שהמדינה החליטה לעשות סדר עם שעות הסטנד ביי של העובדים השכירים. נכון להיום, שעות הסטנד ביי נפוצות במגזרים רבים, אך בעיקר בתחום האבטחה והמלצרות, כאשר העובדים נדרשים להיות זמינים מחוץ למקום עבודתם ולהיענות לכל קריאה של המעסיק, גם בשעות מנוחתם. בתחום הרפואה, המצב שונה, שם הרופאים והאחיות מקבלים תמורה מלאה על זמן הכוננות שלהם. כך צריך להיות גם במגזרים אחרים.

חוק הסטנד ביי
לפני מספר ימים, ועדת השרים לחקיקה בכנסת אישרה הצעת חוק פרטית של ח"כ יוני שטבון מהבית היהודי – "חוק הסטנד ביי" המחייבת מעסיקים לשלם לעובדיהם השכירים גם עבור שעות כוננות. חוק זה עתיד לשים קץ לנוהג פסול בהחלט המאלץ שכירים רבים להיות זמינים מעבר לשעות עבודתם ובתמורה לא לקבל כלום.

"כוננות החינם של העובדים היא ניצול ציני של חוסר האונים שלהם מול כוחם של המעסיקים", אמר בתגובה ח"כ שטבון.

לפי הצעת החוק אשר לא קובעת מסגרת נוקשה של שכר עבודה עבור שעות כוננות אלא מטילה חובה על המעסיק לשלם לעובד הכונן "שכר ראוי" עבור שעות ההמתנה. מהו "שכר ראוי" יצטרכו לקבוע המעסיקים מול מועסקיהם במסגרת חתימת חוזה עבודה אישי.

כעת, הצעת החוק אמורה לעבור עוד כמה שלבים עד שהיא תיכנס לספר החוקים של ישראל. אך תמיכת הממשלה מבטיחה את קידומה המהיר כאשר כבר בטרם הכנסת תצא לפגרת האביב, ההצעה תעלה לקריאה טרומית ומשם לוועדת העבודה והרווחה בכנסת.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »
הודעה לעובד

הודעה לעובד

מאמר זה ידון בחובת הודעה לעובד ולמועמד לעבודה בהתאם לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002(להלן החוק).

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.