משרד האוצר: להעלות את גיל הפרישה, להטיל תשלום על עקרות בית, לקצר את השירות הצבאי

אחת הסיבות לגירעון נעוצה בשינויים הדמוגרפיים במהלכם תוחלת החיים עלתה באופן ניכר וגם הילודה גברה, למרות ששיעור הקשישים באוכלוסייה הישראלית הוא מבין הנמוכים מבין מדינות OECD

על רקע הדיווחים של המוסד לביטוח לאומי על כך שהוא בדרך לקריסה ובעוד שלושה עשורים לא יהיה ברשותו כסף לשלם למבוטחים, החלו בכירי משרד האוצר וביטוח לאומי לנהל דיונים חסויים למציאת פתרון להצלת המוסד. מבין ההצעות שהוצגו: להעלות את גיל הפרישה הפנסיוני הן לגברים והן לנשים, להטיל תשלום דמי ביטוח לאומי על עקרות בית, לקצר את השירות הצבאי ולהגדיל את הפרשות המעסיקים.

המוסד לביטוח לאומי בגירעון
כפי שחושף המוסד לביטוח לאומי, מדי שנה הוא משלם 71 מיליארד שקל לציבור: 40% קצבאות זקנה ושאירים, 7% קצבת סיעוד והיתרה כהבטחת הכנסה. עם זאת, בשנת 2013 התקבולים של המוסד עמדו על 76 מיליארד שקל בלבד: 46% מהציבור שמשלם מידי חודש מס ביטוח לאומי ו- 29% ממשרד האוצר. כתוצאה מכך, מידי שנה מייצר המוסד גירעון שוטף של 2-3 מיליארד שקל. לדבריו של שלמה מור, מנכ"ל ביטוח לאומי, בשנת 2050 יקרוס המוסד ויחדל לשלם קצבאות זקנה וסיעוד. אלא אם ינקטו צעדים דרסטיים ומידיים.

האוכלוסייה החרדית והערבית מחמירה את המצב
אחת הסיבות לגירעון נעוצה בשינויים הדמוגרפיים במהלכם תוחלת החיים עלתה באופן ניכר וגם הילודה גברה, למרות ששיעור הקשישים באוכלוסייה הישראלית הוא מבין הנמוכים מבין מדינות OECD. בביטוח לאומי מעריכים כי בשנת 2050 היחס בין בני 20-64 לבין בני 65 ירד מ- 5.5 כיום ל- 3. יתרה מכך, האוכלוסייה החרדית והערבית, בה שיעור השתתפות בתשלומי הביטוח הם הנמוכים ביותר בכוח העבודה, תגדל ב- 2050 באופן ניכר. כיום הם מהווים עשירית מהאוכלוסייה ואילו בעוד כשלושה עשורים הם יהיו רבע מאוכלוסייה.

מה יציל את ביטוח לאומי מקריסה?
כפי שמסבירים במשרד האוצר, שילוב זה של שתי מגמות כה מסוכנות לעתידו של המוסד לביטוח לאומי הפועל במתכונת מיושנת למדי, עלול לגנוז כ- 1.3 נקודות אחוז משיעור הצמיחה השנתי של מדינת ישראל. כתוצאה מכך, בשנת 2030 ממוצע שיעור ההפרשות של עובדים בישראל לטובת מימון קצבאות זקנה יזנק בכ- 44% לעומת 2009. אך גם זה, לא בטוח יציל את המוסד מקריסה ולמבוטחים יבטיח את המינימום המגיע להם לפי חוק.

• העלאת גיל הפרישה הפנסיוני, אותו מגדירה הממשלה כהכרח השעה, אמורה להציל את המצב.  הפקידים טרם החליטו על איזו תוספת מדובר.

• האוצר ממליץ גם להטיל תשלום דמי ביטוח לאומי על עקרות בית,  מה שאמור להזרים לקופת הביטוח כ- 200 מיליון שקל בשנה.

• כמו כן, ממליץ האוצר להגדיל את הפרשות של המעסיקים לביטוח לאומי, מעבר להגדלה שאושרה לשנת 2014 מ- 6.5% ל- 7%.

• מה שעוד יכול לתרום לצמצום הגירעון הוא קיצור משך השירות הצבאי.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
בודק שכר עבודה

אישור בודק שכר

מתן אישור בודק שכר למעסיקים, חברות ובעלי עסקים לפי דרישת משרד העבודה בטרם נקיטת הליכים מנהליים ו/או פליליים. בדרך כלל, אישור בודק

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.