משרד האוצר קיבל המלצה להעלות את גיל הפרישה לנשים ל- 65 בתוך 12 שנה

המלצה להעלות את גיל הפרישה לנשים ל- 65

במקביל לניסיון להעלות את גיל הפרישה לנשים, בוחנים במשרד האוצר להשקיע כמיליארד שקל במטרה לתמוך בנשים שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה; בין ההטבות: הכפלת מס הכנסה שלילי, הארכת תקופת הזכאות בדמי אבטלה, הכשרה מקצועית ועוד

על שולחנו של שר האוצר, משה כחלון, הונחה בימים אלו המלצה מהוועדה לבחינת גיל הפרישה לנשים – להעלות את גיל הפרישה לנשים ל- 65 בתוך 12 שנה.

ועדת גיל הפרישה לנשים, בראשותו של הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, הוקמה בתחילת השנה הנוכחית בעקבות ההחלטה של האוצר משנת 2011 לדון מחדש באפשרות של העלאת גיל הפרישה לנשים.

האפשרות זו עוררה בעבר וגם כיום ממשיכה לעורר דיונים סוערים. כיום גיל הפרישה לנשים עומד על 62. על שולחנו של שר האוצר היו לא מעט הצעות, ביניהן להעלות את גיל הפרישה ל- 67.

המתנגדים, ביניהם חברות הכנסת זהבה גלאון ממרץ, שלי יחימוביץ ממחנה הציוני ואורלי לוי אבקסיס מישראל בתינו, הציעו לאוצר לעלות ל- 64 לכל היותר. גם ההסתדרות התנגדה וממשיכה להתנגד וזאת משום שהמהלך יפגע בשכבות החלשות במלא בחברה הישראלית.

ההמלצות של הוועדה מדברות על כך שרק לאחר שגיל הפרישה יגיע ל- 64, ייבחן הצורך להעלותו ל- 65. גובה הפנסיה, שיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה, תוחלת החיים ורמת הכנסתן של נשים – יהיו המדדים שיקבעו האם גיל הפרישה יעלה ל- 65. לאחר מכן, באותה המתכונת תבחן האפשרות להעלות את גיל הפרישה לנשים ל- 67.

במשרד האוצר מסבירים, כי הפנסיה החודשית הממוצעת לאישה שעבדה עד גיל 62 עומדת כיום על 3,494 שקל בחודש. בנוסף מקבלים הנשים קבצת זקנה מהביטוח הלאומי. במידה וגיל הפרישה יעלה ל- 65, אזי 3 שנות עבודה נוספות יעלו את דמי הפנסיה בכ- 1,000 שקל בחודש. פרישה בגיל 67 תעלה את דמי הפנסיה בסופו של דבר ל- 5,136 שקל בחודש.

במקביל לניסיון להעלות את גיל הפרישה לנשים, בוחנים במשרד האוצר להשקיע כמיליארד שקל במטרה לתמוך בנשים שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה. להערכות האוצר, מדובר בנשים בגילאי 62-63 שממשיכות לעבוד ואינן מקבלות קצבת זקנה.

כמו כן, בכוונת האוצר להרחיב את סל ההטבות והתמריצים לנשים עובדות:

–  להכפיל את גמלת מס הכנסה שלילי לנשים עובדים מעל גיל 62. נשים אלו יקבלו מענק עבודה המשתווה כיום לנשים חד-הוריות.

– להאריך תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה לנשים מעל גיל 60. נשים בגיל זה יקבלו דמי אבטלה בשיעור של עד 80% משכרן למשך 10 חודשים. כיום מדובר בכ- 6 חודשים.

– להקצות 300 מיליון שקל בתוכנית ארוכת טווח להכשרה מקצועית לנשים מבוגרים.

– להקצות משאבים לתקן אזרח ותיק בשירות המדינה במסגרתו ניתן יהיה לקלוט עובדים מעל גיל 62.

– לצאת עם קמפיין להעלאת מודעות לשינוי גישות שליליות בקרב מעסיקים כלפי עובדים מבוגרים.

חברות הכנסת זהבה גלאון, שלי יחימוביץ ויעל אבקסיס, שכאמור מתנגדות להעלאת גיל הפרישה לשנים, שלחו מכתב למשרד האוצר בו הביעו את דעתן הנחרצת. בין היתר כתוב במכתב: "אין במסקנות הוועדה, בשום פנים ואופן, כדי לתת פתרון ממלכתי וכולל לפגיעה הקשה מנשוא בנשים המבוגרות, העניות, והחלשות ביותר במשק; נשים שנפלטו משוק העבודה ויושלכו לעוני עמוק – בלי פנסיה, בלי קצבת זקנה ובלי פרנסה, ונשים בעבודות שוחקות שייגזר עליהן סבל פיסי ונפשי. הפתרונות המוצעים במסקנות הוועדה דלים, חלקיים, ומסתמכים במידה רבה מדי על רצונם הטוב של גורמים חיצוניים – קרנות ועמותות. נשארו חורים גדולים מדי במסננת, חורים שדרכם יפלו נשים עניות ומבוגרות. לא נאפשר את הפקרתן, נהיה להן לפה וניאבק את מאבקן – עד למציאת פתרון ממלכתי כולל שבמסגרתו הן לא יושלכו לצדי הדרך".

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.