סירב לבצע משימה שהמעסיק הטיל עליו, פוטר וקיבל פיצוי של 104 אלף שקל

פוטר וקיבל פיצוי

האם מותר למעסיק לשלול מהעובד פיצויי פיטורים במידה והוא התרשל בתפקידו? ברמה עקרונית כן אך רק בית הדין רשאי לקבוע האם פיצוי זה יישלל מהעובד

חוק מגן מחייב כל מעסיק אשר פיטר עובד, במידה והוא עבד אצלו שנה אחת ברציפות, לשלם לטובתו פיצויי פיטורים. האם מותר למעסיק לשלול מהעובד פיצויי פיטורים במידה והוא התרשל בתפקידו? ברמה עקרונית כן אך רק בית הדין רשאי לקבוע האם פיצוי זה יישלל מהעובד. למעסיק אין כזו זכות. במקרה שהמעסיק החליט לקחת את החוק לידיים רשאי העובד להגיש תביעה לבית הדין.

מקרה דומה התרחש במפעל של מטבחי זיו. אחד העובדים הוותיקים, שעבד במפעל 8.5 שנים בתפקיד שהוגדר כ"עובד כללי", התבקש לבצע משימה עליה לא קיבל תגמול כפסי. הוא סירב והמעסיק פיטר אותו, ללא פיצויי פיטורים. בתגובה הוא פנה לבית הדין והגיש נגדו תביעה.

העובד למעשה התבקש להחליף את נהג ההובלות של החברה כאשר מעסיקו העלה את שכרו בהתאם. בחלוף זמן, עם פרוץ מבצע "עמוד ענן", התובע נעדר מהמפעל בשל הוראות של פיקוד העורף. לאחר חזרתו למפעל הוא הוחזר לתפקידו הקודם ושכרו שוב התעדכן בהתאם. אלא שהמעסיק שוב פנה אל העובד בבקשה להחליף את הנהג והפעם ללא תוספת במשכורת. העובד סירב והמעסיק הפקיד בידיו מכתב פיטורים, ללא שימוע כפי שדורש זאת החוק, ללא הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים.

העובד פנה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר בשבע בתביעה נגד מטבחי זיו. לטענתו הוא פוטר בניגוד לחוק וכן גם זכויותיו הסוציאליות נשללו בניגוד לחוק. הוא דרש מבית המשפט פיצוי בסך 189 אלף שקל, בגין הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים, הפרשות לביטוח מנהלים והחזרי נסיעות.

בתגובה, הנתבעים, טענו כי העובד פוטר בשל סירובו לבצע משימה, אותה התבקש לבצע שוב ושוב. יחד עם זאת, על אף שלא היה מגיע לו לקבל תנאים סוציאליים בעת הפרישה, המנהלים העבירו לידו 42,640 שקל בגין הפרשות לביטוח מנהלים.

השופט יוסף יוספי קיבל את גרסתו של התובע ומצא כי הוא סירב למשימה רק פעם אחת בלבד. על כך, למעסיק לא הייתה שום סיבה הגיונית וחוקית לפטר את העובד ולשלול ממנו את זכויותיו. המעסיק חויב לשלם לתובע פיצוי בסך 104 אלף שקל בגין הפרשי פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת, פיצוי על אי שימוע, הפרשות לביטוח מנהלים, שעות נוספות, דמי נסיעות, הפרשי שכר ואובדן זכיות בדמי אבטלה. בנוסף הוא חויב לשלם שכר טרחת עו"ד בסך 14 אלף שקל.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.