עובדים שכירים: מהן זכויותיכם בזמן מבצע ביטחוני?

האם העובד שמפחד להגיע לעבודה בשל הטילים יכול להעדר ולקבל את שכרו? האם מקום העבודה היה סגור בשל הוראת פיקוד העורף – מי משלם על יום עבודה? האם מותר למעסיק לפטר עובד שקיבל צו 8? ועוד שאלות

מבצע צוק איתן נמצא בעיצומו ושכירים רבים, במיוחד אלה הנמצאים בקו האש בדרום הארץ, שואלים לגבי זכויותיהם במקום העבודה. האם העובד שמפחד להגיע לעבודה בשל הטילים יכול להעדר ולקבל את שכרו? האם מקום העבודה היה סגור בשל הוראת פיקוד העורף – מי משלם על יום עבודה? האם מותר למעסיק לפטר עובד שקיבל צו 8? ועוד שאלות.

לאור המצב והוראות פיקוד העורף, פרסם הממונה הראשי על יחסי עבודה במשרד הכלכלה, עו"ד שלמה יצחקי, רשימת שאלות ותשובות בכל הנושאים המעניינים את השכירים בישראל. בנוסף, השכירים מוזמנים להתקשר למוקד מענה על פניות הציבור בטלפון: 1-800-20-11-80. מה שכן, מבהירים במשרד הכלכלה, מדובר בהנחיות המבוססות על הסכמים אשר נקבעו בעבר והן אינן מתייחסות למצבים עתידיים.

פיקוד העורף הורה להישאר בחדרי מיגון והמעסיק מחייב אותי להגיע לעבודה. מה עושים והאם אני אקבל פיצוי אם לא אגיע לעבודה?
במידה ויש הוראה של פיקוד העורף  לאזור ספציפי להישאר בחדרי מיגון ומקום העבודה מוגדר כאינו מוגן – על העובד להישאר בביתו ולא לצאת לעבודה. על פי חוק הוא יהיה זכאי לתשלום שכר רגיל. באם מקום העבודה נמצא מחוץ לטווח הסכנה והעובד לא התייצב במקום העבודה בשל פחד לצאת, הוא לא יהיה זכאי לשכר. כמו גם העובד שלא התייצב למקום העבודה אשר יש בשטחו מרחב מוגן.

האם למעסיק מותר לפטר עובד שלא הגיע למקום עבודתו בשל פחד מטילים?
חובה על כל אזרח להישמע להוראות פיקוד העורף. אם פיקוד העורף מחייב להישאר במרחבים מוגנים ואין במקום העבודה מרחב מוגן – עליו להישאר בביתו. לכן, פיטורי עובד שנעדר ממקום עבודתו על סמך הוראות פיקוד העורף – הם פיטורים לא חוקים ובית הדין לעבודה מוסמך לבטלם.

האם למעסיק מותר לפטר עובד שקיבל צו 8 ולא התייצב במקום עבודתו?
על פי החוק אסור למעסיק לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים במהלך השירות ובמשך 30 יום לאחריו.

מקום העבודה שלי היה סגור על פי הוראות פיקוד העורף האם אני אקבל פיצוי?
על פי הוראות החוק שנקבעו בעבר העובד שמקום עבודתו היה סגור עקב הוראות פיקוד העורף יקבל פיצוי על יום עבודה רגיל. המעסיק יכול לפנות לגורמים רלוונטיים ולקבל פיצוי מהממשלה.

חדר המיגון במקום העבודה שלי רחוק ואני לא יכול להספיק להגיע אליו במקרה של אזעקה. האם עליי להישאר בבית?
במקרה כזה מוזמנים העובדים לפנות לפיקוד העורף לקבלת הוראות.

על איזה עובדי חלה חובה להגיע לעבודה על פי החוק, גם בזמן המלחמה?
על העובדים במפעלים ושירותים המגודרים כשירותים חיוניים כגון רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, שירותי חירום, בתי חולים, בתי זיקוק, תחנות כוח, מתקני התפלה, תעשייה ביטחונית, מפעלי מזון, חנויות מכולת, בתי מרקחת, נמלים, תחבורה ציבורית וכד' – חלה חובה להתייצב במקום עבודתם גם אם פיקוד העורף מחייב להישאר במרחבים מוגנים. מפני שכל המקומות הללו אמורים להיות מוגנים. בחברת חשמל ונמל אשדוד, למשל, חלה חובת התייצבות גם אם אין במקום מרחב מוגן.

מה יקרה לי אם המפעל שלי הוכרז כחיוני ואני לא התייצבתי לעבודה?
אי התייצבות במפעל חיוני בזמן המלחמה גוררת אחריה ענישה פלילית, שכן העובד לא יהיה זכאי לשכרו.

לא התייצבתי במקום העבודה בשל דאגה לילדים ובשל היעדר מסגרת חינוכית מתאימה על רקע ביטחוני. האם אני זכאי לפיצוי?
לפי הסכם קיבוצי, עובדים שנאלצו להישאר בביתם כדי לשמור על ילדיהם על רקע הוראות פיקוד העורף להישאר במרחבים מוגנים, יהיו זכאים לפיצוי מלא על יום עבודה.

לא התייצבתי במקום העבודה כי הילד הבן 15 שלי חשש להישאר לבד בבית. האם אני זכאי לפיצוי?
הפיצוי יינתן להורים עם ילדים מתחת לגיל 14, זאת בהתאם לחוק ההגנה על עובדים לשעת חרום.

מי מהעובדים שנעדרו ממקום עבודתם בשל המצב הביטחוני יהיו זכאים לפיצוי?
בהסכמים והסדרים שגובשו בתקופות לחימה, נקבע בעבר כי תושבי יישובים שהיו עד לטווח 40 ק"מ מהרצועה יהיו זכאים לפיצוי. למשל, במלחמת לבנון השנייה חויבו המעסיקים לשלם שכר לעובדים, שנעדרו מהעבודה בשל הנחיות כוחות הביטחון, שלא להגיע למקום העבודה. במלחמת המפרץ נקבעו הסדרים של תשלום וזקיפת היעדרות על חשבון ימי חופשה. כך גם ניתן פיצוי בתקופת הלחימה ב"עופרת יצוקה" וב"עמוד ענן", בכפוף לתנאים, שנקבעו בהסכם בין שלושת הצדדים.

אני זכאי לפיצוי על פי החוק. למי עליי לפנות כדי לקבל את הפיצוי?
הפיצוי המגיע לעובד על פי חוק אינו ניתן לו באופן ישיר. הפיצוי ניתן על ידי הממשלה למעסיקים. המעסיקים מגישים תביעה לגורמים רלוונטיים ולאחר מכן, במידה והעובד אכן זכאי לפיצוי, הוא יקבל אותו.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »
הודעה לעובד

הודעה לעובד

מאמר זה ידון בחובת הודעה לעובד ולמועמד לעבודה בהתאם לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002(להלן החוק).

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.