פיצוי האשמת גניבה: עובדת שפוטרה מטיב טעם לאחר שהואשמה בגניבה, תקבל פיצוי של 125 אלף שקל

פיצוי האשמת גניבה

"כשמדובר בטענת גניבה ממעביד יש צורך במידת הוכחה מוגברת, מעבר לזו הדרושה במשפט אזרחי רגיל, היינו, מעבר למאזן ההסתברות"

האם עבירת משמעת חמורה בה הואשם העובד, אשר בעקבות כך גם פוטר ממקום עבודתו, שוללת את זכותו לקבל פיצוי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת? אפילו אם העובד חתם על מסמך ויתור על זכויותיו אלו? בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נתן לכך תשובה בפסק דין שעסק בפיטוריה של עובדת רשת טיב טעם.

מדובר במנהלת מחלקת גבינות ואחראית משמעת בסניף נתניה של רשת טיב טעם. היא מלאה את תפקידה נאמנה במשך 9 שנים עד חודש אפריל 2011, אז נותקו יחסי העבודה בינה לבין הרשת. ההנהלה האשימה אותה בגניבה ולאחר שיחת בוררות שהתקיימה ללא נוכחותה, הודיעו לה על פיטוריה לאלתר. ההנהלה אף החתימה אותה על מכתב התפטרות מוכתב מראש בו היא מוותרת על זכויותיה לתבוע פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת. היא גם הזהירה את העובדת שבמידה וכן תגיש תביעה משפטית נגד הרשת, הרשת תגיש נגדה תלונה במשטרה.

העובדת  הודתה בפני מנהליה כי נטלה שלוש קופסאות מזון מוכן בעלות של 60 שקל, כאשר בפועל שילמה רק 20 שקל, כאילו זו הייתה קופסא אחת. לטענתה היא עשתה זאת בהיסח הדעת. המקרה התרחש בסוף המשמרת, לאחר שכבר כובו האורות. העובדת נזכרה ברגע אחרון שלא לקחה מהמקרר את שקית המצרכים שלה בה הייתה גם קופסת האוכל שהביאה עמה מהבית. היא ניגשה בדחיפות אל המקרר, שלפה ממנו את השקית ומהרה לרכב ההסעות שהמתין לה בחוץ. היא לא שמה לב שבשקית היו שלוש קופסאות ולא קופסא אחת כפי שסברה.

לאחר הפיטורים העובדת בכל זאת הגישה תביעה לבית הדין לעבודה בדרישה לשלם לטובתה פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת. נציגי טיב טעם טענו כי העובדת התפטרה מרצונה וזאת משום שהתביישה במעשיה. עם זאת, גם אם ניתן להניח שהיא פוטרה הרי היא אינה זכאית לפיצויים בשל מעשה הגניבה בו היא הודתה.

שופט בית הדין לעבודה, אורן שגב, השתכנע כי העובדת אכן פוטרה ולא התפטרה, וזאת לאחר שהיא אולצה לחתום על מסמך התפטרות תחת איומים. הוא גם השתכנע שמעשה הגניבה בו הואשמה העובדת נעשה בשוגג ואילו העובדת לא התכוונה לגנוב מוצר שמחירו 20 שקל.

"על פי ההלכה הפסוקה" טען השופט, "כשמדובר בטענת גניבה ממעביד יש צורך במידת הוכחה מוגברת, מעבר לזו הדרושה במשפט אזרחי רגיל, היינו, מעבר למאזן ההסתברות. כמו כן, שלילת פיצויי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת נעשית במשורה באשר הפיטורים כשלעצמם, אף תוך כדי תשלום פיצויי פיטורים, הם עונש".

הנתבעים לא הצליחו להוכיח לבית המשפט שהעובדת אכן ביצעה עברת משמעת חמורה המצדיקה צעד כה קיצוני כמו פיטורים ללא שימוע וללא פיצויים.

בסופו של דבר פסק השופט על טיב טעם לשלם לעובדת: פיצויים בגין פיטורים – כ- 71 אלף שקל, פיצויים בגין הודעה מוקדמת – כ- 8 אלף שקל, פיצויים בגין פיטורים שלא כדין – כ- 47 אלף שקל, פלוס 25 אלף שקל שכר טרחת עורך דין.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.