שוויון הזדמנויות בעבודה: ריבוי מקרי אפליה על רקע מוצא ולאום, בתי הדין ממשיכים להילחם בתופעה

אפליה על רקע מוצא ולאום

במחצית הראשונה של 2015 חל גידול של 137% בפניות לאפליה על רקע מוצא, גידול של 121% באפליה על רקע לאום, 63% אפליה על רקע מין העובד; ערב-ישראלי שלא התקבל לעבוד בקפה קפה בנמל תל אביב קיבל פיצוי בסך 35 אלף שקל

 

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה פרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2015. המספרים מצביעים על גידול דרמטי בפניות לאפליה על רקע מוצא ולאום. במקביל, בתי הדין לעבודה ממשיכים להילחם בעוז נגד המעסיקים העבריינים. כמו במקרה של עובד ערבי-ישראלי שלא התקבל לעבודה בסניף "קפה קפה" בנמל תל אביב וזכה בפיצוי בסך 35 אלף שקל על עוגמת נפש והוצאות משפט. המסקנה – כדאי להתלונן כי יש מי שמקשיב בצד השני ויש מי שעושה את הדין עם העבריינים.

נתונים של משרד הכלכלה
על פי הנתונים החדשים שפרסם משרד הכלכלה, במחצית הראשונה של 2015 חל גידול של 137% בפניות לאפליה על רקע מוצא, גידול של 121% באפליה על רקע לאום, 100% על רקע שירות מילואים, 63% אפליה על רקע מין העובד.

אך אפליה אשר תופסת נתח של 22% מסך הפניות שהגיעו לנציבות שוויון ההזדמנויות, היא לא העילה היחידה בגינה מתלוננים העובדים בישראל. בששת החודשים הראשונים של השנה 36% מהפניות הגיעו על רקע פיטורים בלתי חוקיים, 26% על רקע הרעה בתנאי העבודה.

נתון מעניין נוסף: כ- 60% מסך התלונות שייכות לנשים ורק כ- 30% לגברים. כמו כן, כ- 60% מסך הפניות הגיעו מהמגזר הפרטי ורק כ- 20% מהמגזר הציבורי.

המאבק של בתי הדין לעבודה
לפני מספר ימים, הסתיימה פרשה של אפליה על רקע מוצא, אשר התרחשה בסניף של רשת קפה קפה בנמל תל אביב. בשנת 2013 עובד ערבי-ישראל הגיע לראיון עבודה בבית הקפה המדובר. בראיון נאמר לו שהוא התקבל ויוכל להתחיל לעבוד כבר למחרת. כך גם עשה. התייצב במשמרת שנקבעה לו ועבד לשביעות רצונם של המנהלים. בסוף היום מנהל המשמרת שאל אותו למוצאו. לאחר שהשיב לו כי הוא ערבי, מנהל המשמרת טען בפניו כי סניף זה של קפה קפה הוא כשר למהדרין לכן וזאת על פי ההוראה של הרבנות, הם אינם יכולים להעסיקו כאן.

מנהל המשמרת אף "התחשב" במצבו והבטיח לו עבודה חלופית. הוא הלך איתו למסעדה הסמוכה בשם "הסוכה הלבנה" כדי לדבר עם הבעלים בנושא.

אדיבות ליבו של מנהל המשמרת בקפה קפה לא הצליחה למחוק את תחושת העלבון הכבד שחש העובד המופלה. הוא שלח מכתב התראה להנהלת בית הקפה בו טען לאפליה. ההנהלה השיבה לו במכתב חוזר, בו הכחישה את הנאמר. לטענתם מנהל המשמרת לעולם לא אמר שהוא אינו יכול להעסיק את העובד בשל היותו ערבי וזאת משום שהרבנות לא מאשרת. "הכל המצאה פרי מוחו הקודח" אמרו. מה שהם לא ידעו שהעובד הקליט את השיחה שהתרחשה בינו לבין מנהל המשמרת באותו היום.

העובד הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעובדה בתל אביב נגד בית הקפה, בגין אפליה ובפגיעה קשה בכבודו ובזכותו לחופש העיסוק של אזרח ישראלי.

בתגובה טענו בבית הקפה כי העובד פוטר משום היעדר כישרונות מתאימים. יתרה מכך, טענו הנתבעים כי טענות התובע אינן משקפות את מדיניותה, שכן היא העסיקה ומעסיקה גם כיום עובדים רבים שאינם יהודים, כולל ערבים.

בסופו של דבר פסקה השופטת קרן כהן לטובתו של התובע, פיצוי בסך 30 אלף שקל בגין עוגמת נפש ועוד 5,000 שקל הוצאות משפט.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.