תאונת עבודה: רצה להתרברב בכוחו או ניסה לעזור? יקבל פיצוי של 165 אלף שקל

תאונת עבודה

עובד תחזוקה במפעל ל.ל.קאנטרי סטייל בע"מ מקריית ביאליק העוסק בדגים ופירות ים, נפצע כשניסה לפתוח צנצנת זכוכית. היא התנפצה בידו וגרמה לו לפציעה חמורה

בטיחות בעבודה היא דבר חשוב. המעסיק מוכרח, גם מכוח החוק, לנטרל את כל גורמי סיכון הסביבתיים ולספק לעובדים תנאי עבודה בטיחותיים. גם על העובדים מוטלת מידת אחריות מסוימת. עליהם לציית לכללי הבטיחות שקבע המעסיק ולהפעיל ערנות מוגברת. אבל החיים, כידוע, הם מעל התוכניות וכללי הבטיחות. תאונות עבודה קורות, גם מפעולות שלכאורה אינן מסוכנות. כמו למשל פתיחת צנצנת זכוכית העלולה להביא את האדם לשולחן המנתחים ולאובדן כושר השתכרות.

עובד תחזוקה במפעל ל.ל.קאנטרי סטייל בע"מ מקריית ביאליק העוסק בדגים ופירות ים, נפצע כשניסה לפתוח צנצנת זכוכית. היא התנפצה בידו וגרמה לו לפציעה חמורה. הוא הובל לבית החולים בנהריה משם שוחרר לאחר שלושה ימי אשפוז וניתוח בכף ידו. הפציעה גרמה לבעיות בכף היד, צלקת וכאבים.

ביטוח לאומי הכיר במקרה כתאונת עבודה. על כך העובד הגיש לבית משפט שלום בחיפה תביעת נזיקים נגד המפעל וחברת הביטוח שלו, חברת מנורה. בתביעה הוא ציין שביום התאונה הוא היה בדרכו לחדר האוכל כשמנהל המפעל קרא לו כדי לעזור לו עם פתיחת צנצנת זכוכית. לדבריו של התובע, הוא אף פעם לא עשה זאת קודם ולא הודרך לגבי הדרך לפתיחת הצנצנות. העובד בכל זאת רצה לעזור וניסה לפתוח את הצנצנת העקשנית. היא התנפצה וגרמה לפציעה בכף ידו.

המנהל של המפעל הכחיש את אחריותו ואת אחריות המפעל לתאונה. הוא הכחיש שפנה לעובד עם בקשה לעזרה אם כי אישר כי בשל הלחץ בעבודה שהיה באותו היום, ייתכן והוא היה זקוק לעזרה. המנהל טען כי העובד בסך הכל רצה להתרברב בכוחו בפני חבריו לכן הוא בחר להפעיל את כוחו בעת פתיחת הצנצנת במקום להשתמש בשיטה קלה יותר לפתיחתה, כמו חימום הצנצנת במים חמים.

הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בדבר אחריות וגובה הנזק.

השופט, אחסאן כנעאן, לא קיבל את גרסתו של המנהל וקבע כי היא הייתה פתלתלה ומתחמקת. יתרה מכך, על המנהלים, בכל מצב, לדאוג לשלומם וביטחונם של העובדים. למעשה, על המנהל היה למנוע מהעובד לפתוח את הצנצנת בצורה לא בטיחותית, על כמה וכמה כשזו הפעם הראשונה שלו.

"מעביד היודע כי קיים קושי בפתיחת הצנצנות, כאשר הוא לא נותן הוראות לעובדיו כיצד לנהוג במקרה כזה, אמור לצפות כי עובד בדרך כזו או אחרת ינסה לפתוח אותן", נכתב בפסק הדין.

עוד ציין השופט, גם אם העובד נהג בצורה לא אחראית וזאת כדי להתרברב בפני חבריו, אין בכך כדי להסיר את האחריות מהמעסיק. עם זאת, גם על העובד יש להטיל את האשמה, אך בצורה מינימלית בשיעור של 10%.

בסופו של דבר פסק השופט כי לתובע נגרם נזק של הפסדי שכר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות של עזרה ראשונה ועזרה לעתיד, הפסד תנאים סוציאליים. כל אלה מזכים את העובד בפיצוי של 206,289 שקל. מסכום זה יש לנקות את הגמלאות שקיבל מביטוח לאומי, מה שמשאיר בידיו 165,598 שקל. בנוסף על הנתבעים לשלם שכר טרחת עו"ד בשיעור של 20% מסכום הפיצוי והוצאות משפט בסך 5,000 שקל.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.