תלושי שכר – לאילו פרטים כדאי לשים לב, וממה אסור להתעלם?

תלושי שכר

מתי בפעם האחרונה עדכנתם או בדקתם את נקודות זיכוי המס בתלוש השכר שלכם

האם אתם יודעים מהם ניכויי החובה בתלוש השכר שלכם?

בעבור רוב העובדים השכירים בישראל, תלושי שכר הם דפים עם הרבה מספרים וסעיפים בלתי מובנים. מעטים מבינים את החשיבות הרבה של התלוש ואת משמעות של כל סעיף וכל מספר.

רגע לפני שאתם מכניסים עוד תלוש שכר למעטפה בה אתם שומרים בקפדנות את כל התלושים, המשיכו לקרוא ובצעו בדיקה ראשונית לתלוש בהתאם לסעיפים הבאים.

תופתעו לגלות כמה בקלות אתם מצליחים להבין תלושי שכר טוב יותר, וגם לגלות טעויות בחישוב השכר והמס.

 

נקודות זיכוי לחישוב גובה המס

 

החוק בישראל קובע לאלו נקודות מס אתם זכאים. ככל שהניקוד שלכם יהיה גבוה יותר כך תשלמו פחות מס. על כן, אם מגיע לכם לקבל נקודות נוספות בהן לא עדכנתם את המעסיק זה הזמן לעשות זאת.

חשבי השכר מחשבים את נקודות המס המגיעות לכל עובד על פי טופס 101 אותו ממלאים במעמד הקבלה לעבודה. במקרים בהם נפלה טעות בטופס, טעות הקלדה, או במקרים בהם חל שינוי בפרטים במהלך הזמן, נקודות המס בתלוש השכר אינן מעודכנות ואתם מפסידים כסף.

 

עדכון על מצב משפחתי

 

אם עברתם הליך גירושין, נישאתם, התאלמנתם או נולד לכם ילד, כדאי להעביר מסמכים מתאימים אל חשב השכר. המצב המשפחתי שלכם (כפי שהוא רשום בתלוש השכר) משמעותי לחישוב גובה המס אותו אתם משלמים על ההכנסה שלכם.

אם במהלך השנה חל שינוי במצבכם המשפחתי יש לעדכן את חשב השכר ולעקוב אחר עדכון השינוי בתלוש השכר. בדקו כעת בתלוש שמצבכם המשפחתי אכן מעודכן ומשקף את המציאות.

 

הכנסה זקופה

 

החוק בישראל קובע לכם חובת תשלום מס בעבור כל הטבה בעלת שווי כספי אותה אתם מקבלים מהמעסיק. משמעות הדבר היא שיש לרשום בתלוש השכר הטבת רכב חברה, ארוחות, טלפון נייד ועוד. ההטבות מופיעות בתלושי השכר בשם "זקופה" או "זקיפה".

בכל בדיקת תלושי שכר חשוב יהיה לוודא שהסכומים המצוינים בתלוש אכן תואמים את ההטבה שאתם מקבלים. כך למשל, המס אותו אתם משלמים בעבור הטבת רכב חברה נקבע בהתאם לסוג הרכב. במקרים בהם סוג הרכב אינו מעודכן כראוי ייתכן וגובים מכם יותר מידי מס.

 

מה עוד חשוב לבדוק?

 

הפרשות לקופות גמל או פנסיה, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות מתחלקות ל-2 חלקים : סכום ההשתתפות של העובד והפרשת המעסיק. חשוב לוודא שהסכום אותו מפריש המעסיק אכן תואם את הסכם העבודה ואת הסכום המופרש על ידי העובד.

ימי החופש וימי המחלה אותם צברתם מפורטים גם כן בתלוש השכר. כדאי לוודא שאתם מקבלים זכאות לכל ימי החופשה להם אתם זכאים על פי חוק ועל פי הסכם העבודה.

כמו כן, הקפידו לוודא שתאריך תחילת ההעסקה שלכם מעודכן כראוי בתלוש לצבירת וותק המקנה לכם זכויות.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.