שימוע לפני פיטורים

שימוע לפני פיטורים – הלכה למעשה

עורך דין יעקב שניטמן הינו עורך דין דיני עבודה בחיפה ובצפון יסביר על קצה המזלג מה חובות מעסיק וזכויות עובד בהליך שימוע לפני פיטורים:

  1. על מעסיק למסור לעובד זימון בכתב לשיחת שימוע זמן סביר לפני שימוע.
  2. במכתב הזמנה לשימוע על מעסיק לפרט מה סיבה אמיתית לשיחת השימוע. לרוב, לא ניתן להסתפק בסיבה לשימוע "צמצומים" אלא, אם מדובר בצמצומים רוחביים במקום העבודה ולא בצמצומים פרוסונאליים.
  3. על מעסיק ליתן לעובד זמן סביר להתכונן להליך שימוע לפני פיטורים. זמן סביר הינו שלושה ימים או שני ימי עבודה, לכל הפחות.
  4. על מעסיק לכתוב ולאפשר לעובד להתייעץ עם עורך דין ולהביא עמו אדם נוסף שילווה אותה במהלך השימוע.
  5. על מעסיק לתת לעובד אפשרות להגיב בכתב לקראת הליך שימוע ובהליך שימוע לעלות טענות  שירשמו בפרוטוקול. זכותו של עובד שדבריו ירשמו בפרוטקול ולקבל עתק פרוטוקול שימוע בסיום שיחת השימוע.
  6. זכות השימוע הינה זכות יסוד של עובד המוקנית כאמור גם מכוח כללי הצדק הטבעי המחייבים מתן הזדמנות הוגנת או ראויה לעובד להשמיע את טענותיו בפני מעסיקו בטרם יוכרע גורלו.
  7. תכלית השימוע היא ליצור מנגנון של "צדק פרוצדוראלי" אשר יבטיח כי ההחלטה על פיטורים, אשר יש לה השלכה חמורה ומהותית על העובד, תתקבל באופן מושכל, לאחר שיקול דעת, כאשר כל המידע הרלוונטי מצוי בידיעת המעסיק, באופן שיאפשר קבלת החלטה צודקת. בנוסף לכך, ההליך הפרוצדוראלי נועד לשמור על כבודו של העובד, ובכלל זה על זכותו להשמיע את דברו כחלק מזכותו לבטא את עצמו במקום העבודה. מקובל לחשוב, כי הליך מוסדר, במסגרתו יתאפשר לעובד להשמיע את קולו עשוי להקטין את תחושת הפגיעה שמלווה ממילא את אקט הפיטורים.

בית הדין לעבודה הוסיף וציין כי אין מדובר ב"טקס" שחובה לקיימו על פי מודל קבוע, כדי לצאת ידי חובה.

העיקר הוא המהות ולא הצורה. דרישת תום הלב ביחסי העבודה, מחייבת כי בטרם תתקבל החלטה סופית ביחס לפיטורי עובד תנתן לו אפשרות להשמיע את טענותיו בדרך סבירה ההולמת את מכלול נסיבות העניין, על מנת להבטיח שכל העובדות הרלוונטיות עומדות בפני המעביד ועל מנת שקולו של העובד ישמע.

על מעסיקים ועל שכירים להקפיד על זכויות וחובות בהליך שימוע. למעשה, שימוע הינו סוג של "דיאלוג" בין מעסיק לבין עובד.

ככלל, אין מעסיק רוצה לפטר עובד אלא, אם כן ישנה סיבה מוצדקת או סיבה אחרת בגינה לא יכול להעסיק יותר את העובד. במרבית מקרים, לא המעסיקים ולא השכירים מודעים לכלל הזכויות.

הרי, ברגע שעובד מקבל מכתב זימון לשימוע הוא כבר נמצא בעמדה נחתונה וצריך להתגונן בפני מעסיק אבל, לא תמיד עובד מודע על מה צריך להתגונן ומה צריך לעשות כדי למנוע פיטורים.

על כן, על מעסיק לפרט בזימון לשימוע כמה שיותר טענות כדי שעובד יוכל להגיב עליהם בזמן אמת ולפני הליך שימוע ולמעשה אף ניתן יהיה לייתר הליך שימוע.

מה סנקציה בגין הפרת שימוע לפני פיטורים?

רבים מעסיקים סבורים בתמיתות כי הליך שימוע לפני פיטורים הינו הליך פורמאלי בלבד או סוג של טופס רק בשביל לצאת ע"י חובה ולסמן ✔️.

למעשה, מעסיקים טועים בגדול ומשלמים ביוקר של עשרות ואף מאות אלפי שקלים לעובד רק על "טעות" או "סברה" כי מדובר בהליך פורמאלי בלבד!?

אין מדובר בהליך פורמאלי אלא, הליך שימוע לפני פיטורים הינו הליך מהותי ומורכב ונוגע לזכויות בסיסיות וקוגנטיות של עובד במקום העבודה כמו זכות לתשלום פנסיה, תשלום דמי הבראה או פדיון חופשה.

כל עורך דין לדיני עבודה יגיד לכם אותו דבר אולם, לא כל עורכי דין בתחום דיני עבודה מודעים למעשה לחומרת מעשה כאשר מפטרים עובד או עובדת ללא שימוע.

במקרה של  פיטורין ללא הליך שימוע, בית הדין האזורי לעבודה נוהג לפסוק פיצוי של כפל או שלוש משכורות, לכל הפחות.

רוצה לומר, כי במרבית תובענות אשר הוגשו כנגד מעסיקים ע"י עורך דין יעקב שניטמן דיני עבודה, בתי הדין לעבודה חייבו מעסיקים לשלם עשרות אלפי שקלים גם ערכו שימוע אולם, השימוע לא היה לפי כללים שקבע בית הדין לעבודה.

לדוגמא, עובד שהיה מועסק במפעל 5 שנים, קיבל 10,000 ₪ ברוטו לחודש ופוטר ללא הליך שימוע יקבל פיצוי של 30,000 ₪, לכל לפחות ואם לא יותר !! בגין העדר הליך שימוע לפני פיטורים.

יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה יכול לסייע הן למעסקים והן לשכירים בהליך שימוע לפני פיטורים.

Print Friendly, PDF & Email
לייעוץ ללא התחייבות עם עורך דין דיני עבודה​ מלאו את הטופס וניצור איתכם קשר בהקדם

יעקב שניטמן חברת עורכי דין ונוטריון הינו משרד עורכי דין בוטיק אשר נוסד בשנת 2004.
יעקב שניטמן משרד עורכי דין התמחות עיקרית משפט עבודה ומשפט מסחרי.
עורכי דין דיני עבודה מומחים לדיני עבודה. 

דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.

למשרדנו מוניטין רב בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין השונים ברחבי הארץ, ובעלי המשרד, עו"ד יעקב שניטמן, הינו אחד מעורכי הדין המוערכים בתחום זה וזוכה להכרה ולהערכה רבה בקרב הגורמים המקצועיים השונים.

תחומי פעילות נוספים:

חישובי שכר, שכר מינימום, הלנת שכר, שעות נוספות, חופשה שנתית, דמי מחלה, דמי הבראה, הודעה מוקדמת, קרנות פנסיה, שימוע טרם פיטורין, פיטורין שלא כדין ופיצויי פיטורין, הסכמים קיבוציים, עריכת הסכמי עבודה, עריכת הסכמי עבודה, בדיקת הסכמי עבודה, חישובי זכויות, שכר עבודה ותנאים סוציאליים בעבודה, בדיקת תלושי שכר עפ"י הסכמים קיבוציים ו/או צווי ההרחבה.
ליווי וייצוג בהליכים משפטיים בבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ, בוררויות וגישורים. טיפול בפירוקי חברות וייצוג נושים בתביעות חוב במסגרת הליכי הפירוק.

 

תשלום דמי הבראה מתי
לייעוץ ללא התחייבות עם עורך דין דיני עבודה​ מלאו את הטופס וניצור איתכם קשר בהקדם