מכתב התפטרות

מכתב התפטרות ?

דרך המלך היא שאם עובד רוצה לעזוב את מקום העבודה הוא נדרש לתת הודעה על רצונו למעסיק, הודעה זו נקראת מכתב התפטרות. מאידך, אם המעסיק רוצה לפטר את הצד השני עליו לערוך לו שימוע כדין ולתת לו התראה מספקת של הודעה מוקדמת מראש וזה בהתאם לתקופת הזמן שבה עבד העובד ותנאי עסקתו.

המעסיק רשאי להחליט שהוא לא רוצה שהעובד יעבוד מרגע מתן ההודעה המוקדמת ובמקרה כזה עליו יהיה לשלם לעובד פיצוי בסכום המשכורת שאליה הוא זכאי אם היה עובד בתקופה הזאת של ההודעה המוקדמת. במידה ועובד החליט לעזוב את מקום העבודה ולא נתן למעסיק התראה של הודעה מוקדמת עליו יהיה לשלם למעסיק את הסכום שאותו היה מרוויח בעד כל יום של התראה מוקדמת.

מעשה פיטורים או התפטרות נעשה בכוונה ברורה על מנת להביא לסיום היחסיים החוזיים בין עובד למעסיק. התשובה הברורה אם מדובר פיטורים או התפטרות נקבע בהתאם לכך מי פעל על מנת לסיים את היחסים העובד או המעסיק. כמו כן, עניין פיטורים או התפטרות יכולים לעשות בכתב/בעל פה או בדרך של התנהגות.

עזיבת העבודה ושליחת מכתב התפטרות על ידי העובד

במידה והעובד נאלץ לעזוב מקום עבודה באמצע משמרת מסיבות אישיות/ בריאותיות ולא מודיע על כך למעסיקו והמעסיק החליט על דעתו עצמו שהעובד התפטר ואינו ערך לו שימוע ומבלי לתת הודעה מוקדמת הדבר יחשב כפיטורים ולא כהתפטרות של העובד. במידה והעובד לא רוצה להתפטר ורק נאלץ לצאת באמצע משמרת ולא מגיש מכתב התפטרות ואפילו מבקש לחזור לעבוד הדבר לא יחשב להתפטרות מצידו. ההפך הוא הנכון, הדבר ייחשב כפיטורים מצידו של המעסיק אם במצב דברים שכזה המעסיק מבקש מהעובד להביא מכתב פיטורים על מנת שהדבר יחשב כאילו העובד התפטר מעצמו ולא עורך לו שימוע ומתריע לו בהודעה מוקדמת.

סיום העבודה על ידי המעסיק

אם המעסיק לא מיידע את העובד בדבר הכוונה לפטרו / לפרט בפניו את הטענות שעומדות כלפיו/ להודיע לו על מועד לשימוע בכתב כפי שנהוג לפי החוק או לתת לו שהות להתכונן לשימוע ולשמוע אותו בלב פתוח הוא מפר את ההליך הנהוג של שימוע כפי שהיה עליו לעשות על מנת לפטר את העובד כדין.

לשון פסק דב"ע נז/ 3-52 לוי אתי נ' אגמי שיווק רהיטים בע"מ :" משנאמר לעובדת כי במידה ולא תגיע למחרת לעבודה, יראו בה מתפטרת כאילו נאמר לה: אם תנהגי כך אין לך מה לחזור לעבודה, פשיטא, שבמעשה פיטורים מדובר" לפי הנקבע בפס"ד אם העובד עוזב את המשמרת באמצע ולא חוזר והמעסיק אומר לו שאין לך מה לחזור לעבודה הדבר ייחשוב כפיטורים ולא כהתפטרות. נכון שהמעסיק הוא הנותן את החופשות וקובע את מועדן אך אם לעובד קורה מקרה מסוים שבגללו הוא אמור לצאת מהעבודה באמצע משמרת הדבר ייחשב כאילו לא הייתה בכוונתו להתפטר, אך במעשיו הוא הביא לפיטוריו.

על המעסיק לערוך לעובד גמר חשבון מלא ולשלם לעובד פיצוי בגין חלף הודעה מוקדמת לפי ס' 2 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים וכן הפרשי פיצויי פיטורים וזכויות נוספות כגון הפרשות בחסר פנסיה, ניכויים בקופת הגמל, פדיון חופשה וכולי.

כדי לסכם, אם העובד עוזב את המשמרת באמצע העבודה ולא עונה לפניות של המעסיק לחזור לעבודה אין הדבר מתפרש כהתפטרות מעבודה או מכתב התפטרות. נהפוך הוא, הדבר ייחשב כפיטורים ולכן על המעסיק יהיה לערוך לו שימוע ולתת הודעה מוקדמת. ואם, העובד לא מתייצב לשיחת השימוע, אז יחשב הדבר כהתפטרות.

לעיתים, סוגיות פיטורים או התפטרות, הן מורכבות מאוד וזקוקים לייעוץ  מקצועי של עורך דין דיני עבודה.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.