תשלום גמול שעות נוספות

חוק קובע כי שעות נוספות הן שעות החורגות ממסגרת השעות העבודה הקבועות בחוק שעות עבודה ומנוחה. כאשר עובד עובד שעות נוספות הוא זכאי לשכר נוסף בגין עבודתו בשעות הנוספות. אם העובד התחיל לעבוד לפני שעות העבודה הקבועות באותו יום או עבד אחריהן – ברגע שהוא עבר את מכסה השעות היומיות זה יחשב לו כשעות נוספות.
חוק שעות עבודה ומנוחה בא להגן על העובדים ולשמור עליהם מפני פגיעה בבריאותם. זה ההגיון שעומד מאחורי מגבלת השעות שכזאת על אפשרות להעסיק עובדים לפרק זמן גדול יותר. גם בית המשפט העליון בשבתו בערעור רע"פ 4784/12 הסכים עם קביעת בית הדין הארצי לעבודה בערעור של גדליה מגן נ' משרד התעשייה והמסחר (ע"פ 34078-12-11) וקבע כי : " על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, גמול השעות הנוספות מתייחס לא לשכר הרגיל אלא לתוספת על השכר הרגיל… השכר הרגיל, על פני הדברים, הינו אותו שכר שלגביו חייב המעביד בתשלום שכר מינימום על פי חוק זה והדברים נכונים כמובן לגבי העסקה בימי שבת וחג". לכל עובד מגיע מנוחה של שעה ורבע לפחות תמורה כל שעה מהשעתיים הנוספות הראשונות של אותו יום עבודה ומנוחה של שעה וחצי לפחות תמורת כל שעה נוספת שאחריהן.
החוק אוסר לעובד לעבוד במקום עבודה למשך יותר מאותן שמונה שעות ליום בשבוע עבודה בין שישה ימים או תשע שעות ליום בשבוע עבודה בן חמישה ימים. השארת עובד למשך ביצוע שעות עבודה נוספות הוא מקרה יוצא מן הכלל ומותר שיעשה רק על פי התנאים המוגדרים בחוק שעות העבודה ומנוחה.
התנאים בהם החוק מגדיר מהם המקרים בהם עובד יכול לחרוג משעות העבודה הרגילות ולעבוד שעות נוספות: כאשר קורה מקרה בלתי צפוי שבגללו העובד חייב להמשיך את עבודתו על מנת לעמוד במכסת העבודה, מותר לחרוג ממכסת השעות הרגיל כאשר מדובר בעבודה שמתבצעת במשמרות, כאשר נמצאים בתקופה עמוסה למשל לפי החגים/ ספירת מלאי וכולי, כאשר מתקבל היתר לפי ס' 11 לחוק היתר גורף מכוח סעיף זה שניתן על ידי שר העבודה.

חישוב שעות נוספות?

חישוב שעות העבודה הנוספות מתבצע על חישוב של בסיס יומי או שבוע ולא על בסיס חודשי אלא במקרים של העסקה בשעות גמישות. על מנת לחשב מה גובה התשלום המגיע לעובד שהועסק בשעות עבודה נוספות יש לחשב ולבדוק כמה שעות עבד בכל יום וכמה שעות עבד סך הכל באותו שבוע ולא את מספר השעות החודשיות. יש לחשב את מספר השעות העבודה בכל יום עבודה ורק אחרי זה לחשב את מספר השעות בהן העובד עבד לאורך שבוע מלא. אם העובד עבד יותר שעות מהמכסה היומיות בכל אחד מימי השבוע הוא יהיה זכאי לקבל תשלום בגין השעות הנוספות.
לעובד מגיע תשלום של 125% משכר שעת עבודה רגילה עבור השעתיים הנוספות הראשונות ביום העבודה ותשלום של 150% מהשעה השלישית וכן הלאה. אם עובד עבד בימי מנוחה שבועית או חגים הוא זכאי ל175% עבור השעתיים הנוספות הראשונות או 200% מהשעה השלישית ואילך. מי שעובד במוצאי שבת ומעל 42 שעות עבודה רגילות, עלול להיות זכאי לקבל שעות נוספות בשיעור 175% ואף 200% עד חצות הלילה.
במידה וחל על העובדים הסכם או צו הרחבה הקובע תשלום גבוה יותר מזה הקבוע בחוק יש לפעול על פי ההסדר אשר מטיב עם העובדים. כמו כן, לא ניתן לוותר על הזכות לתוספת תשלום עבור שעות נוספות ולהסכים על שכר נמוך יותר מזה הקבוע בחוק. במקרה שבו מעסיק מפר את חובתו לשלם את התוספת אשר מגיעה לעובד בגין השעות הנוספות ניתן להגיש נגדו תלונה ליחדת האכיפה של חוקי העבודה.
יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה בירושלים  נחשב בין עורכי דין מובילים בתחום דיני עבודה בתחום ובעל ניסיון עשיר בליטיגציה שכירים ומעסקים בבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ ובבית הדין הארצי לעבודה בירושלם.

צפו בסרטון: רישום שעות עבודה כל יום וגמול שעות נוספות גם במוצאי שבת – מאת עו"ד יעקב שניטמן:

 

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.