הקיץ כבר כאן וכדאי לדעת מהן זכויותיכם לחופשה השנתית

מהן זכויותיכם לחופשה השנתית

המעסיק רשאי לבחור מתי העובד יצא לחופשה אך גם העובד ראשי לבקש לנצל את החופשה במועדים הנוחים לו. סעיף 6 ב' לחוק חופשה שנתית, רשאי העובד לקחת יום אחד מן החופשה השנתית שלו שצבר במועד שיבחר זאת לאחר שהודיע למעביד לפחות 30 יום מראש

בעוד כמה ימים הקיץ ייכנס לתוקפו באופן רשמי. חופי הים יתמלאו במתרחצים, סוכנויות נופש יקרסו תחת עומס הטלפונים, כמו גם נמל התעופה יקרוס מעומס מבקרים ושוב ישבור שיאים היסטוריים. יש כמובן מי שמעדיף להישאר בארץ, הרי לא חסרות כאן אטרקציות ומקומות נופש איכותיים. העיקר לצאת לחופשה. עם הילדים או בלעדיהם. פשוט לצאת לכמה ימים מהמשרד או החנות, לנקות את הראש ולהתמלא בכוחות חדשים. כאן, זה המקום לציין כי לכל עובד שכיר בישראל מגיעה על פי חוקי מגן, חופשה שנתית בתשלום. מספר ימי החופשה משתנים בהתאם לוותק, סוג המשרד והענף אשר כפוף להסכמים קיבוציים והרחבות, כאלה ואחרות.

חופשה שנתית – מה אומר החוק?
חוק חופשה שנתית קובע כי כל עובד שכיר בישראל זכאי לחופשה שנתית בתשלום, בהתאם לוותק ותנאי העסקה ובתנאי שעבד במקום העבודה הספציפי 75 ימים רצופים לפחות. העובד יהיה זכאי לתשלום דמי חופשה בגובה השכר הרגיל שלו ויקבל אותו במועד התשלום הקבוע.

בחישוב סך ימי החופשה המגיעה לעובד אין לכלול ימי שירות מילואים, ימי חג, ימי שביתה, שבתון, יום בחירות לכנסת, הודעה מוקדמת, חופשת לידה או מחלה.

המעסיק רשאי לבחור מתי העובד יצא לחופשה אך גם העובד ראשי לבקש לנצל את החופשה במועדים הנוחים לו. סעיף 6 ב' לחוק חופשה שנתית, רשאי העובד לקחת יום אחד מן החופשה השנתית שלו שצבר במועד שיבחר זאת לאחר שהודיע למעביד לפחות 30 יום מראש.

אסור על המעסיק לדרוש מהעובד לצאת לחופשה על חשבון ימי חופשה עתידיים שטרם צבר.

נגד המעסיקים אשר לא יאפשרו לעובדיהם לצאת לחופשה שנתית בתשלום בהתאם לחוק, ניתן להגיש תלונה ליחידת האכיפה במשרד הכלכלה.

כמה ימי חופשה מגיע לי?
מספר ימי חופשה המגיעים לעובד מחושבים על פי כמה פרמטרים: ותק, היקף המשרה, חוזה עבודה אישי או הסכמים קיבוציים והרחבות החלים על ענף זה או אחר.

החופשה כוללת בתוכה את ימי המנוחה השבועיים.

עובד שבשנה מסוימת עבד רק חלק מהשנה יקבל את החלק היחסי של ימי החופשה להם הוא זכאי.

בני נוער ועובדי קבלן זכאים למספר גבוה יותר של ימי חופשה.

עובד אשר השלים לפחות 200 ימי עבודה באותה שנה ובאותו מקום עבודה, יהיה זכאי למספר ימי חופשה שנתית ברוטו (עם ימי מנוחת שבת) לפי החישוב הבא:

משנה ראשונה ועד 4 שנים – 14 ימים
5 שנים – 16 ימים
6 שנים – 18 ימים
7 שנים – 21 ימים
8 שנים – 22 ימים
9 שנים – 23 ימים
10 שנים – 24 ימים
11 שנים – 25 ימים
12 שנים – 26 ימים
13 שנים – 27 ימים
14 שנים ואילך – 28 ימים.

האם אפשר לצבור ימי חופשה שנתית?
החוק אוסר לצבור ימי חופשה שנתית אך הוא כן מותיר לעובד, בהסכמת המעביד, לנצל חלק מימי החופשה ולצרף את היתרה לחופשה שיקבל בשתי שנות העבודה הבאות.

האחריות "לנצל את החופשה" של העובד חלה על המעסיק. הוא חייב לתת לעובד אפשרות לצאת לחופשה. כאשר המעסיק מונע מעובד לצאת לחופשה אין הוא יכול למחוק את ימי החופשה הללו ממכסת ימי החופשה של העובד.

במידה והעובד פוטר בעוד שהוא טרם ניצל את מלוא מכסת ימי החופשה שלו, הוא ראשי לפדות אותם. במידה והעובד ממשיך לעבוד ולרשותו נצברו ימי חופשה והוא מעוניין לפדות אותם, הוא אינו יכול לעשות זאת על פי חוק. מטרתו של חוק זה לעודד את העובדים לנצל את חופשתם ובכך למעשה להגדיל את תפוקתם במקום עבודתם ובמשק בכלל.

מה קורה אם יצאתי לחופשה בתשלום וקרתה לי תאונה או שהייתי חולה מסיבה אחרת?
ברגע שאדם חלה או קרתה לו תאונה בזמן חופשתו השנתית, רואים את החופשה כנפסקת מרגע האירוע.

חופשה נעימה!

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.