התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה

התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה- כך תזהרו!

עובדים שכירים מודעים באופן כללי לחובת הפרשות של מעסיק לפנסיה במגזר הפרטי מכח צו הרחבה הסדר פנסיוני מקיף חובה החל מיום 01/01/2008. למצער, רובם של שכירים אינם מודעים לעובדה כי העדר הפרשות לפנסיה ע"י מעסיק לתקופה העסקה ו/או חלקה פוגעות לאובדן זכויות פנסיוניות, העדר וותק ביטוחי ולאובדן לקבלת קצבאות ולכיסוי למקרי אובדן כושר עבודה וחלילה מוות.

פנסיית חובה מספקת "כרית בטחון" בשמה פנסיה מקיפה לכל עובד. צו הרחבה מחייב כל מעסיק להפקיד הפקדות לקרן פנסיה לנשים החל מגיל 20 ולגברים החל מגיל 21 כשמועסקים לפחות 6 חודשי עבודה. כאשר לעובד קיים הסדר פנסיוני קודם לפני תחילת עבודתו אצל המעסיק אז, יש להפריש לפנסיה בחלוף 3 חודשים ממועד תחילת העבודה. מה עוד, עובד שהגיע לגיל פרישה וממשיך לעבוד, ואינו מקבל קצבת זקנה למעט קצבת הזקנה מביטוח לאומי זכאי להמשך הפקדות במסגרת צו ההרחבה.

נכון להיום, החל מחודש ינואר 2017 נדרש מעסיק להפריש בעבור עבוד במסגרת פנסיית חובה 6% על חשבון עובד + 6.5% מעסיק לתגמולים + 6% מעסיק לפיצויים, סה"כ ולא פחות מ- 18.5% משכר משולב לפנסיה.

לעניין התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה קיימת חשיבות נוספת לסוג הפנסיה אשר נפתחה עבור עובד. היום, לרוב נפתחות כברירת מחדל פנסיה מקיפה אשר כוללת מרכיב אובדן כושר עבודה. כאשר למעסיק יש הסדר פנסיוני חילופי או לעובד היה ביטוח מנהלים אז, זכותו של עובד לדרוש להמשיך ולהפריש לאותה קופה לפי בחירתו. יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה בצפון.

יחד עם זאת, כפי שראינו בפעול קיימות קופות ישנות כגון הסדר של ביטוח מנהלים ללא מרכיב אובדן כושר עבודה. על כן, היה ותגלו כי מעסיק מפריש לביטוח מנהלים ואין בו מרכיב לאובדן כושר עבודה – חובה עוד היום להוסיף מרכיב זה או לעבור לפנסיה מקיפה אחרת, במקרה של נכות או אובדן כושר עבודה שכירים לא יקבלו פיצוי כספי בעת אובדן כושר עבודה גם אם קיימת נכות רפואית זמנית או קבועה מביטוח לאומי. במיוחד, כאשר קיימת התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה.

התיישנות פנסיה

יעקב שניטמן הינו עורך דין לענייני עבודה בודק זכויות עובדים בפירוק החברה, העסקת קטינים, וגם העסקת עובדים זרים. כך למשל, באחד תיקים עובד תבע את מעסיק בסכום של 600,000 ₪ בגין אובדן כושר עבודה לאחר שעבר אירוע לבבי וביטוח לאומי קבע לעובד נכות רפואית לצמיתות בשיעור 100%. עובד הועסק במפעל בתעשייה למעל 10 שנים. במשך, כל תקופת עבודתו למעט מספר שנים בודדות בוצעו הפרשות לביטוח מנהלים ללא מרכיב אובדן כושר עבודה בשיעור 2.5% משכר. בקרן פנסיה מקיפה עובד לא השלים תקופת הכשרה של 5 שנים ולא היו הפרשות לאובדן כושר עבודה כאשר היה ביטוח מנהלים. דוגמא בולטת להתיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה.

בפועל, כתוצאה מהעדר הפרשות לאובדן כושר עבודה ולאחר שפנה לבית הדין בחלוף 6 שנים ממועד סיום עבודתו – נמצא כי אינו זכאי לפיצוי לאובדן כושר עובדה. באותו עניין, עובד עבד אירוע לבבי בשנת 2007 והגיש תביעתו לבית הדין האזורי לעבודה בשנת 2013. בית הדין האזורי קבע כי בשל התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה עובד לא זכאי לפיצוי. בעיה נוספת היא שלאחר שעבר אירועי מוחי – חברת ביטוח לא היתה מקבלת אותו לביטוח אובדן כושר עבודה – קרי לא היה עובר חיתום רפואי – אישור רופא מחברת הביטוח או לכל היותר, היתה מתנה ביטוח בתנאים מסוימים ובתשלום פרמיות גבוהות מאוד ולעיתים לא משתלמות.

מוסר השכל ! פיצוי כספי בידיכם אין לכם זכות לוותר על זכויות פנסיוניות. יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה בחיפה חוזר ומדגיש על חשיבות נושא התיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה. על כן, חשוב מאוד לבדוק עוד היום אם יש בידיכם ביטוח אובדן כושר עבודה. אם אין, ביטוח לאובדן כושר עבודה לעבור עוד היום לפנסיה מקיפה או לרכוש מרכיב אובדן כושר עבודה בביטוח מנהלים. אין טעם להמתין להתיישנות פיצוי אובדן כושר עבודה.

באותה הזדמנות, חשוב להדגיש כי עת הגיע עובד או עובדת לגיל פרישה יכול לתבוע את מעסיק עבור אובדן ביטוח פנסיוני / פיצוי כספי בגין אובדן לתשלום קצבה מפנסיה ממועד פרישתו ועד גיל תוחלת החיים עבור כל תקופת העסקה אצל המעסיק ולא רק בעבור 7 שנים אחרונות. בהקשר זה, למשל אם לעובד לא הופרשו כספים לגמל לדוגמא במשך 20 שנים עד שפרש לפנסיה ומעסיק נדרש היה להפריש לגמל ולפיצויים מכח הסכם עבודה אישי או מכל הסכם קיבוצי ו/או צו הרחבה ומסיבות כלשהן לא הפריש לפנסיה. במקרה כזה, קמה לעובד זכות לתבוע את פיצוי בגין אובדן פנסיה במועד פרישתו לגמל אולם, חייב לעשות זה בתוך 7 שנים ממועד פרישתו לגמלאות וכמובן, בתוך 7 שנים ממועד סיום עבודה אצל המעסיק.

יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה – טיפול משפטי מקצועי לשכירים ומעסיקים.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »
הודעה לעובד

הודעה לעובד

מאמר זה ידון בחובת הודעה לעובד ולמועמד לעבודה בהתאם לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002(להלן החוק).

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.