הסערה והשפעותיה על תלוש המשכורת שלכם

מהן הזכויות שלכם כשכירים במקרה שלא הצלחתם להגיע למקום העבודה בשל חסימת הכבישים או פגעי מזג אויר אחרים, במקרה שאיחרתם, חליתם או נאלצתם להישאר בבית עם הילדים?

הסערה הגדולה והמתוקשרת מאחורינו, אם כי ייתכן שעוד מצפים לנו ימי גשם לא מעטים וסערות שיאיימו לשבש לנו את החיים. ככה זה בחורף. ככה זה כשמזג האוויר עושה פקקים, סוגר כבישים ומפיץ שפעות. אבל מה עם זכויות העבודה שלכם? האם ימי המחלה או החופשה המאולצת בשל חסימת הכביש, למשל, יגרעו משכרכם? האם  תהיו זכאים לתשלום במידה והילדים חלו או נשארו בבית עקב סגירת ביה"ס? המעסיק שלכם סגר את העסק באופן זמני בשל פגעי מזג האוויר – האם תהיו זכאים לשכר מלא? הנה כל התשובות.

מתי היעדרות מעבודה עקב פגעי מזג האוויר תהיה בתשלום?
בסערה האחרונה שאיימה לכסות את ירושלמים בשכבת שלג עבה ולא ידידותית לציבור הנהגים, המשטרה נאלצה לסגור לפרקי זמן כמה מהכבישים באזור, ביניהם כביש 1. אך גם הכבישים שכן נותרו פתוחים, ולאו דווקא בירושלים, לא תמיד אפשרו לנהגים להגיע בזמן ובשלום למחוז חפציהם. האם במקרה כזה, כשלא הצלחתם להגיע למקום העבודה, ההיעדרות תיחשב ליום חופש בשכר מלא או שמא זהו יהיה יום חופש על חשבונכם?

במקרה שחוויתם קושי להגיע למקום העבודה ובסופו של דבר גם לא הגעתם, למרות שהעסק/ המשרד/ החברה כן היו פתוח והמעסיק כן ציפה מכם להגיע, יום כזה ייחשב להיעדרות מבחירה והמעסיק יוכל לנכות אותו מימי החופשה שלכם. רק אם העסק/ המשרד/ החברה היו סגורים יהיה חייב המעסיק לשלם לעובדיו את יום העבודה האבוד הזה לפי שכר מלא. במקומות העבודה המוגדרים כ"שירותים חיוניים" כגון בתי חולים וכוחות הצלה, על המעסיק לספק לעובדים אמצעי הסעה ולדאוג שהם יגיעו בזמן.

האם המדינה או המעסיק יפצו אותי במקרה שנאלצתי להישאר בבית עם הילדים עקב סגירת בתי הספר או הגנים?
היעדרות ממקום העבודה לשם הישארות בבית עם הילדים, בשל פגעי מזג שבחלק מהאזורים גרמו לרשויות המקומיות להחליט על אי פתיחת הגנים או בתי הספר, דינה כשל היעדרות המתוארת בסעיף הקודם. היעדרות ממקום העבודה תיחשב להיעדרות מבחירה והמעסיק ינקה את היום מימי החופשה שלכם. במקרה שהמעסיק יתבע את חברת הביטוח שלו ויקבל פיצוי, יהיה עליו להפריש לטובת העובדים את החלק שלהם בפיצוי.

במקרה שאחד הילדים עד גיל 16 נשאר בבית עקב מחלה, רשאי העובד לזקוף לטובתו עד 8 ימי מחלה בשנה וזאת בתנאי שרק אחד מההורים מנצל את יום המחלה וכן בכפוף לאישור רופא משפחה.

האם המעסיק יקזז מתלוש השכר שלי את שעות האיחור, בשל פגעי מזג האוויר?
התשובה היא כן. איחור הוא תמיד איחור ושום מעסיק לא חייב לספוג אותו על חשבונו. מה שכן, מרבית המעסיקים כן באים לקראת המועסקים שלהם ומגלים גמישות, במיוחד בימים של מזג אוויר קשה.

האם אני מקבל שכר מלא מהמעסיק על הימים שהמשרד היה מושבת עקב הצפה?
התשובה היא כן. במידה והעובדים הביעו נכונות להתייצב במקום עבודתם אך נאלצו להישאר בבית עקב האילוצים של המעסיק, כמו למשל הצפה של בית העסק, החוק מחייב את המעסיק לשלם לעובדים שכר יום עבודה מלא.

האם אני יכול לעשות את העבודה מהבית ולקבל שכר מלא כאילו הייתי במשרד?
התשובה היא כן ולא. במידה ומקום העובדה פותח את שעריו כרגיל, הוא מצפה מהעובדים להתייצב למקום עבודתם, גם אם מזג האוויר מקשה עליהם. רק כאשר תנאי מזג האוויר אינם מאפשרים זאת יכול המעסיק להורות לעובדיו לבצע את תפקידם מהבית ולהציג לו לשם כך ראיות מוחשיות.

האם המעסיק יכול לפטר אותי כי לא הגעתי לעבודה בשל מזג האוויר הקשה?
פגעי מזג האוויר אינם עילה לפיטורים. המעסיק לא יכול לפטר אתכם כי לא הגעתם לעבודה בשל חסימת הכבישים או קושי אחר שנתקלתם בו בדרך. עם זאת, עליכם יהיה להוכיח לו שכן עשיתם מאמץ כדי להגיע.

האם אקבל פיצוי מביטוח לאומי על תאונה שקרתה לי בדרך לעבודה, בשל מזג האוויר?
ביטוח לאומי יכיר בתאונת עבודה אשר התרחשה בדרכו של העובד למקום עבודתו או בחזרה ממנו, בתנאי שהעובד יעמוד בשני קריטריונים: התאונה קרתה בדרך או בנסיעה מהעבודה או הביתה והתאונה גרמה לפגיעה גופנית. תנאי נוסף שעלול לדרוש  הביטוח הלאומי להוכיח הוא הקשר הנסיבתי בין התאונה לדרך עצמה בה נשקפה סכנה לבריאותו של העובד.

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.