האם מותו של הבעל שולל את זכותן של האלמנות למענק עבודה מכוח מס הכנסה שלישי?

מענק עבודה מכוח מס הכנסה שלישי

"הגיעו אליהם לאחרונה מספר פניות מנשים שהתאלמנו מבעליהן במהלך השנתיים האחרונות. הם הלכו לעולמם בטרם הספיקו להגיש בקשה לקבלת מענק עבודה ממס הכנסה, לו היו זכאים על פי כל הקריטריונים של החוק"

 

מדוע יורשיו של הנפטר, כפי שהם מחויבים על פי חוק לשלם את חובותיו של הנפטר לרשויות המס, אינם זכאים להחזר כספי אותו חייב מס הכנסה לנפטר? למשל – מס הכנסה שלילי המכונה מענק עבודה שכל מטרתו לסייע לאדם הנמצא במצב כלכלי קשה. בסוגיה זו עסקו בחודשים האחרונים פעילי עמותת ידיד המעניקה סיוע במיצוי זכויות מול הרשויות.

כפי שמספרים אנשי העמותה, הגיעו אליהם לאחרונה מספר פניות מנשים שהתאלמנו מבעליהן במהלך השנתיים האחרונות. הם הלכו לעולמם בטרם הספיקו להגיש בקשה לקבלת מענק עבודה ממס הכנסה, לו היו זכאים על פי כל הקריטריונים של החוק. האלמנות ניסו לממש את זכותם של בעליהם ונענו בשלילה. במס הכנסה נימקו כי מותו של הבעל שולל את זכותן למענק.

אנשי עמותת ידיד פנו בשמן של נשים אלו למס הכנסה וקיבלו את התשובה הבאה: "על פי חוות דעת משפטית, אם לא הוגשה התביעה טרם פטירתו של התובע, אזי, היורשים לא יכולים להגיש תביעה בשמו. מאידך, אם הוגשה תביעה על ידי הנפטר טרם פטירתו, והוא טרם קיבל את כספי המענק, יוכלו היורשים לקבל את כספי המענק".

"זוהי גזילת כבשת הרש, שהרי תכליתו של חוק 'מענק עבודה' היא להעמיד לרשות העובד העני, העובד שהכנסתו נמוכה, תוספת לשכרו. התשלום מהווה מעין "בונוס" לעובד עבור עבודה שעשה ולא עבור עבודה שיעשה או לא יעשה בעתיד", מציין רן מלמד סמנכ"ל העמותה. "המענק מועבר בשנה שלאחר שנת העובדה ולכן מי שנפטר לא תמיד מספיק להגיש את הבקשה. עמדת רשות המסים ומשרד הכלכלה גוזלת בפועל כספים חשובים שמגיעים למשפחה מעוטת אמצעים והכנסה אשר בעת פטירתו של העובד נקלעת למצוקה כלכלית גדולה עוד יותר. מדובר בעובדים, אשר ללא תחלואי הביורוקרטיה היו מגישים את הבקשות בטרם מותם והיו זכאים לקבל את המענק. כך שהמשמעות היא פגיעה לא מידתית ומיותרת בזכויותיהם של משפחות של עובדים מעוטי הכנסה".

נזכיר רק, מס הכנסה שלילי או מענק עבודה, מוענק על ידי מס הכנסה לבעלי הכנסות נמוכות של 2,059-6,750 שקל ברוטו בחודש וזאת בהתאם לקריטריונים שונים שנקבעו. מטרתו לסייע לאזרחים להשתלב בשוק העבודה תוך הגדלת הכנסתם הפנויה וזאת לשם צמצום הפערים הכלכליים בין השכר הנמוך לבין המשתכרים בשכר גבוה. התשלום לזכאים מועבר בשנה שלאחר שנת המס בה עבד מגיש הבקשה. (שימו לב, המענק לא ניתן באופן אוטומטי אלא לאחר הגשת בקשה למס הכנסה).

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
ייצוג מעסיקים

שירות משפטי למעסיק

שירות משפטי למעסיק בשנת 2023 – הגנה משפטית וייעוץ מקצועי בעידן העסקים המשתנה במהירות והדרישות המשפטיות המורכבות, מצויה צורך עולה בשירות משפטי

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.