מה עושה ההסתדרות עם כחצי מיליארד שקל שהיא מקבלת מדמי חבר?

ב- 2015 בהשוואה ל- 2014 שכרם של העובדים עלה ב- 11 מיליון שקל. ולא רק הוא.  גם הסעיף של נסיעות, ישיבות ותשלומי אש"ל גדל מ- 2 מיליון שקל ב- 2014 ל- 3.6 מיליון שקל ב- 2015

האם הסתדרות העובדים הכללית החדשה, גוף שאמור להילחם למען שמירה על זכויות העובדים ולהגן עליהם מטייקונים ואפילו סתם ממעסיקים קטנים בעלי מניעים קפיטליסטיים טהורים, פועלת על פי עקרונות סוציאליסטיים או שמא מדובר בקונצרן קפיטליסטי לכל דבר שמטרותיו העיקריות, בדיוק כמו של אלה שהוא "נלחם" נגדם, הן השגת רווחים? שאלה זו מתעוררת על רקע המספרים שנחשפו בימים האחרונים במדיה. מסתבר שבשנת 2015 ייכנס לקופת ההסתדרות סכום של 540 מיליון שקל מגביית דמי חבר. האם סכום עתק זה מיועד לסייע לחלשים או שהוא מיועד לשימור מנגנון מסועף ששותה מיליוני שקלים מכספי החברים?

כיום מועסקים בהסתדרות 1,100 עובדים. את שכרם הם מקבלים מ"דמי חבר" שמשלם כל עובד בישראל, שארגונו נמצא תחת הסכם קיבוצי של ההסתדרות. כל עובד, מתוך מאות אלפי חברים בהסתדרות, משלם 0.95% משכרו החודשי, ההולכים ישירות לקופת ההסתדרות. לעובד אין זכות לא לשלם את דמי החבר. ברגע שההסכם הקיבוצי מוחל על הארגון, הוא מחוייב בתשלום אוטומטי.

עד כה הכל הגיוני, הרי ההסתדרות חייבת להעסיק עובדים כדי לבצע משימות אלו ואחרות לטובת חבריה. הבעיה מתחילה כשפונים להנהלה בבקשה לחשוף נתונים אודות השימוש בתקציב העומד לרשותה של ההסתדרות. נציגי ההנהלה מסרבים ועושים הכל כדי להסתיר ולערפל את תמונת המצב.

בעיה נוספת עולה מהחישוב הפשוט האומר ש- 50 אגורות מכל שקל שמשלמים החברים הולכים למשכורות. אם בהסתדרות מועסקים 1,100 עובדים אשר מקבלים לידם (בסך הכל) 242 מיליון שקל הרי השכר של כל עובד עומד על כ- 18 אלף שקל בחודש. לשם השוואה, השכר הממוצע במשק עמד ב- 2014 על 9,212 שקל בחודש והשכר החציוני על 6,500 שקל בחודש.

ב- 2015 בהשוואה ל- 2014 שכרם של העובדים עלה ב- 11 מיליון שקל. ולא רק הוא.  גם הסעיף של נסיעות, ישיבות ותשלומי אש"ל גדל מ- 2 מיליון שקל ב- 2014 ל- 3.6 מיליון שקל ב- 2015.

לאילו סעיפים נוספים מיועדים כספי החברים? 8 מיליון שקל בשנה מיועדים להנגשת כ- 29 בנייני המרחבים. 3 מיליון שקל מיועדים לתוכנית אב לתקשורת אינטרנטית. 6 מיליון שקל יופנו ל"בחירות להסתדרות". 59.5 מיליון שקל ילכו להחזרי חובות, 30 מיליון שקל לאחזקת נכסים, 17 מיליון שקל לפרסום ושיווק. רק 12 מיליון שקל מיועדים למאבקים חברתיים ומקצועיים.

בגדול, אם מנתחים את עוגת התקציב של ההסתדרות, רואים שרוב הכסף של החברים מיועדים ל"שירות ומיתוג". למעשה, אם בשנת 2014 סעיף זה קיבל רק 4 מיליון שקל, הרי בשנת 2015 הוא קיבל 17 מיליון שקל.

הסתדרות העובדים הכללית החדשה מסרה בתגובה: "תקציב 2015, שאושר פה אחד על ידי הנהגת ההסתדרות ועל ידי חברי בית נבחרי ההסתדרות, כולל סיעות האופוזיציה, הוא תקציב מאוזן ונכון לאור הפעילות השוטפת ותוכניות הפעולה הצפויות להסתדרות. נפח פעילות ההסתדרות גדל מאוד בשנים האחרונות, וזאת לאור הצטרפותם של עשרות אלפי עובדות ועובדים מדי שנה מכלל המגזרים במשק להסתדרות. סעיפי התקציב מביאים לידי ביטוי שורה של צעדים, לדוגמה: הנגשת עשרות מבנים ברחבי ישראל לנכים, החזר חובות עבר, פעילויות למען חברי, איגודי ומוסדות ההסתדרות השונים, פעולות האיגוד המקצועי ועוד שורה של נושאים. ההסתדרות תמשיך ותפעל למען חבריה תוך פעולות ומאבקים במידת הצורך, לצמצום פערים בחברה הישראלית ושמירה על זכויות עובדים כאיגוד המקצועי הגדול ביותר בישראל".

Print Friendly, PDF & Email
מאמרים נוספים באותו נושא
בודק שכר עבודה

אישור בודק שכר

מתן אישור בודק שכר למעסיקים, חברות ובעלי עסקים לפי דרישת משרד העבודה בטרם נקיטת הליכים מנהליים ו/או פליליים. בדרך כלל, אישור בודק

Print Friendly, PDF & Email
למאמר המלא »

עורך דין דיני עבודה

משרדנו נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום דיני עבודה, וממוקם חיפה, המשרד בעל ניסיון עשיר בייצוג עובדים ומעסיקים בכל תחומי דיני העבודה וההיבטים השונים ביחסי עובד-מעביד.